Învățătură multă sau o meserie bună?


Pe măsură ce descoperim tot mai multe lucruri despre viața împăratului Solomon, reacțiile noastre afective variază de la curiozitate, admirație, fascinație, condamnare până la a conchide că nimeni nu se va putea vreodată ridica la standardul de înțelepciune pe care el l-a atins. Anumite întâmplări din viața lui Solomon au fost transmise de la o generație la alta prin viu grai, au fost rostite din tată în fiu, așa încât au ajuns la noi aproape ca niște „povești de-adormit copiii” – ne-au plăcut din prima clipă în care le-am auzit, dar parcă prea erau „cusute cu ața”. De aceea și-au păstrat aura de mister și de neverosimil:

  • Oare chiar a fost în stare împăratul Solomon să poruncească să fie tăiat un copil în două, pentru a fi dat celor două femei care pretindeau fiecare că e al ei? (1 Împărați 3:16-28)
  • Oare chiar a știut împăratul Solomon să răspundă la cele mai grele întrebări, la care niciun înțelept nu știuse să răspundă înaintea lui, atunci când împărăteasa din Seba a venit la el? (1 Împărați 10:1-13)

Dacă nu ne îndoim de adevărul Scripturii, atunci nu ne vom îndoi nici adevărul relatărilor despre viața lui Solomon. Însă putem să-l așezăm pe Solomon pe un piedestal foarte înalt și să ne lamentăm că multa lui cunoaștere și preaplinul înțelepciunii lui nu mai sunt la îndemâna niciunui pământean, fiindcă așa i-a promis Însuși Dumnezeu:

  • „Îţi voi da o inimă înţeleaptă şi pricepută, aşa cum n-a fost nimeni înaintea ta şi nu se va scula nimeni niciodată ca tine.” (1 Împărați 3:12)

Uitându-ne la Solomon, ne socotim pe noi înșine mici și nebăgați în seamă. Sigur că el a devenit împărat și nu a avut nevoie să fie bun meseriaș, dar a avut răspunsuri corecte în o serie întreagă de domenii – și la nivel teoretic, și la nivel practic. De aceea întrebarea dacă e mai bine să alegem învățătură multă sau să stăpânim bine o meserie cu care să ne descurcăm în viață devine pertinentă.

Ceea ce ne spune Biblia despre cunoașterea pe care o deținea Solomon este de-a dreptul năucitor, depășește orice așteptări omenești și ne fascinează la superlativ:

  • Dumnezeu i-a dat lui Solomon înţelepciune foarte mare pricepere şi cunoştinţe multe ca nisipul de pe ţărmul mării. Înţelepciunea lui Solomon întrecea înţelepciunea tuturor fiilor răsăritului şi toată înţelepciunea egiptenilor. El era mai înţelept decât orice om (…) A rostit trei mii de pilde şi a alcătuit o mie cinci cântări. A vorbit despre copaci, de la cedrul din Liban până la isopul care creşte pe zid, a vorbit de asemenea despre dobitoace, despre păsări, despre târâtoare şi despre peşti. Veneau oameni din toate popoarele să asculte înţelepciunea lui Solomon, din partea tuturor împăraţilor pământului care auziseră vorbindu-se de înţelepciunea lui. (1 Împărați 4:29-34)

Vedem așadar că înțelepciunea lui Solomon nu acoperea doar

buna administrare a împărăției – avea sub mâna lui preoți, logofeți, conducători de oștire, responsabili cu dările, scriitori ș.a.m.d. (1 Împărați 4:1-19)

buna gestionare a acțiunilor militare și supunerea dușmanilor (1 Împărați 4:21),

facerea dreptății atunci când supușii lui aveau conflicte mai mici sau mai mari între ei,

coordonarea lucrărilor de zidire a Templului (1 Împărați 5-9),

ci înțelepciunea lui s-a dovedit și în acumularea de cunoștințe din cele mai variate domenii:

filosofie și rostul vieții – „a rostit trei mii de pilde”,

poezie și muzică – „a alcătuit o mie cinci cântări”,

botanică – „a vorbit despre copaci, de la cedrul din Liban până la isopul care crește pe zid”,

zoologie – a vorbit despre dobitoace, păsări, târâtoare, pești.

Citind mai departe Eclesiastul și Proverbele, descoperim și alte domenii de expertiză și cunoaștere pe care le stăpânea bine împăratul Solomon – astronomie, geologie, istorie etc.

Însă ceea ce este fascinant este să realizăm că, practic, Solomon a împlinit una dintre cele mai importante trimiteri / porunci / binecuvântări pe care Dumnezeu i le-a dat omului încă din Grădina Edenului:

  • Stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului şi peste orice vieţuitoare care se mişcă pe pământ!” (Genesa 1:28)

De fapt, cunoașterea e o formă de luare în posesie, de stăpânire a întinderii pământului și a tot ce mișună pe pământ, în văzduh și în ape, așa cum Dumnezeu i-a încredințat omului această uimitoare trimitere. „Învățătura multă” despre tot ce vedem în jurul nostru e chiar împlinirea poruncii date de Dumnezeu omului. Iată de ce împăratul Solomon este căutat de oameni din toate popoarele, de toți înțelepții și de toți împărații pământului care auziseră vorbindu-se de cunoașterea lui măreață și nemaiîntâlnită.

Bineînțeles că putem da acum un răspuns pertinent la întrebarea din titlu. Este mai bună învățătura multă sau stăpânirea unei meserii cu care să ne câștigăm existența? Răspunsul este că a cunoaște despre tot ce există în jurul nostru, ba chiar deasupra noastră și în adâncul pământului, al mărilor și oceanelor, a acumula cunoștințe de istorie, filosofie, sociologie, biologie, poezie, muzică, artă etc. presupune a ne împlini trimiterea pe care ne-a dat-o Dumnezeu. Iar stăpânirea unei meserii la nivel de performanță nu intră în contradicție cu cunoașterea la care ne-a invitat Dumnezeu, nu intră în contradicție cu această luare în stăpânire a lumii create de Dumnezeu.

Iar dacă modelul de înțelepciune al împăratului Solomon ni se pare atât de sus, de neatins, atunci devine imperios necesar să urmăm modelul de înțelepciune al lui Isus Cristos. Pe lângă faptul că El a învățat și o meserie de la tatăl Lui pământesc – tâmplăria, El S-a apropiat de noi cu o înțelepciune pe care ne invită să o experimentăm din plin:

  • „Cereţi, şi vi se va da; căutaţi şi veţi găsi; bateţi, şi vi se va deschide.” (Matei 7:7)
  • „Dacă vreunuia dintre voi îi lipseşte înţelepciunea, s-o ceară de la Dumnezeu, care dă tuturor cu mână largă şi fără mustrare, şi ea îi va fi dată.” (Iacov 1:5)

Doamne, ajută-ne să acceptăm trimiterea Ta de a lua în stăpânire creația Ta, cunoscând cât mai mult despre toate lucrurile care ne înconjoară!

*

Text publicat inițial aici.

About A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De răs-gândit și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Învățătură multă sau o meserie bună?

  1. Iosif spune:

    Personal,cred ca,IUBIREA,dragostea neconditionata,sacrificatoare,este SURSA ABSOLUTA A ÎNTELEPCIUNII,aceasta paradigma / paradox,infinit,atemporal,energie inteligenta,creatoare de lumina si materie…într-o infinitate de culori si forme si un perpetuum mobile ciclic… infinit !

    • Iosif spune:

      În adolescenta,dupa ce am cunoscut istoria poporului Israel si eroii lui Dumnezeu,în fiecare rugaciune,ceream de la Tatal,puterea cu care l-a înzestrat pe Samson,si întelepciunea lui Silomon !
      Azi,dupa mai bine de cinci zeci de ani,privind retrospectiv în trecutul vietii mele,realizez ca EL mi-a ascultat rugaciunea,pe care cu încredere neclintita o repetam si contribuiam la îndeplinirea acestor dorinti cu toata inima,cu tot cugetul si cu toata puterea mea limitata,însa toate s-au dovedit a fi o desartaciune a desartaciunilor comparativ cu harul,(darul nemeritat) al IUBIRII SALE SACRIFICATOARE,care elibereaza sufletul din închisoarea trupeasca,eliberându-l,înaltându-l spre cerul deschis,noul Paradis,pregatit de Isus Hristos,pentru toti cei ce-L primesc în viata,prin lepadare totala de sine,lasându-se umpluti si calauziti de IUBIRE,de *DUMNEZEU*!

  2. mihaela spune:

    un mini rezumat din studiul unui rabin🙂

    Solomon nu a fost un dictator. nu avea intentia sa taie copilul in doua si nici nu avea intentia sa se faca de ras daca ambele femei ar fi spus sa-l taie in doua. Solomon stia dinainte care femeie este cea vinovata si stia chiar ca rautatea ei e atat de mare incat va merge pana acolo incat sa fie de acord cu taiatul in doua. Ar fi putut sa dea verdictul inca inainte de a propune taiatul copilului in doua dar n-a facut-o pentru ca sa inteleaga si marea masa (ignoranta🙂 )

    De unde stim? o anomalie din text. Dupa ce femeia care acuza si cea acuzata isi vor spune povestea, Solomon va face un rezumat al situatiei dar nu va spune mai intai ce-a spus prima femeie ci ceea ce a spus cea de-a doua. Acea anomalie din text e cea care face diferenta intre cele 2 femei. Una pune inainte viata (copilul meu este cel viu si al tau este cel mort) si cealalta pune inainte moartea (copilul tau este cel mort, al meu este cel viu). Limbajul nostru se pare ca ne tradeaza intotdeauna.

    ps. am zis despre solomon pentru ca despre intrebarea din titlu n-am nici cea mai vaga idee. probabil ca o fi pentru fiecare altfel…

    –––-
    Mulțumesc, Mihaela, de povești cu tâlc.:)
    Îmi amintesc că am discutat cu mai mulți dintre cei care n-au crescut într-o biserică, mergând duminică de duminică la grupele de copii. Când au citit prima dată Vechiul Testament, l-au găsit îmbibat cu foarte multă violență. Cred că pe cine atrage Tatăl reușește să treacă de suprafață și să prindă esența. Și revenind la Solomon, dacă el a știut dinainte adevărul în situația respectivă, avem și noi ocazia de a ști când cineva spune adevărul. Doar să fie la lucru în inima noastră Duhul Lui.

  3. Alex spune:

    Minunat articol, dragă A.Dama! Ar trebui ca școala copiilor să se ghideze după modelul aceastei înțelepciuni a lui Solomon, iar dascălii să fie cu adevărat niște înțelepți…
    Numai bine!🙂

    ____________
    Mulțumesc, dragă Alex!
    Dacă școala (de-acasă și din instituții) s-ar ghida măcar după câteva modele de trăire aflate pe paginile Cărții… nu s-ar mai pomeni azi multe dintre hidoșeniile care se rostesc în auzul copiilor noștri!
    E tot mai limpede că avem o singură Nădejde!:)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s