meu, tău, său, nostru, vostru / lui, ei, lor – atribut adjectival / atribut pronominal


Ca răspuns la următorul mesaj:

Cum diferentiem atrib. adj. de atrib. pron? Nu gasesc o regula, inca le confund. Am gasit cateva exemple, dar nu inteleg de ce asa:

De la sora mea am o carte. atrib. adj – adj. pron pos.
De la surorile mele am o carte. atrib. pron. – pron. pers

Mama lui rade.  atrib. pron. – pron. pers
Mama mea rade.  atrib. adj – adj. pron pos. 

Tatal nostru doarme.  atrib. pron. – pron. pers 
Tatal tau doarme.   atrib. adj – adj. pron pos.

 Este o regula anume, dupa ce le recunosc?”

…există un singur atribut pronominal în exemplele tale: „Mama lui râde”. Celelalte sunt atribute adjectivale.

Cum le deosebim? Trebuie să cunoaștem formele adjectivului posesiv – forme distincte în funcție de genul și numărul substantivului și în funcție de numărul posesorilor (unul sau mai mulți):

-tatăl meu / tău / său / nostru / vostru

-mama mea / ta / sa / noastră / voastră

-frații mei / tăi / săi  / noștri / voștri

-surorile  mele / tale / sale / noastre / voastre.

Meu, tău, său, nostru, vostru se acordă cu substantivele pe lângă care stau. Sunt adjective posesive. Îndeplinesc funcția de atribut adjectival.

Mai putem exprima posesia cu ajutorul pronumelor lui, ei, lor. În acest caz, avem de-a face cu atributul pronominal. Pentru mai mulți posesori de persoana a treia (ei/ele), nu există un adjectiv posesiv corespunzător, de aceea se folosește lor. Dacă la exemplele de mai sus adăugați la sfârșit lor, veți vedea că, indiferent de numărul și genul substantivului, pronumele rămâne invariabil, adică nu se acordă și nu se declină ca un adjectiv:

-tatăl lor, mama lor, frații lor, surorile lor.

Același lucru este valabil pentru lui / ei. Fiind forme pronominale, nu se declină ca adjectivele:

-tatăl lui / ei, mama lui / ei, frații lui / ei, surorile lui /ei.

(!Nu uitați că noștri, voștri se scriu ÎNTOTDEAUNA cu un singur i!)

Pentru alte atribute pronominale (prepozițional, în dativ etc.), urmărește exemplele de aici!

About A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în (De)scris corect și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la meu, tău, său, nostru, vostru / lui, ei, lor – atribut adjectival / atribut pronominal

  1. kristallherz spune:

    De aici inteleg:
    Mama sa are mere. sa- adjectiv posesiv, respectiv atribut adejectival;
    Pe când: Mama ei are mere. ei- pronume personal, atribut pronominal.

    –––-

    Da, Kristallherz, așa e!
    Tot de cristal e inima sau s-a mai frăgezit?:)

Lasă un răspuns

