antibacoviene…


„Nu mai înțeleg nimic. Am 7 note la română, e ultima săptămână de școală, și profa ne dă test din Bacovia. Cică «n-a fost verificat». La ce ne trebuie Bacovia? Ăsta îi spune iubitei că are «față de mort». Ce declarație îi asta? Sunt prea tânără și plină de viață, ca să îmi placă Bacovia.”

Ce ați răspunde la o astfel de confesiune? Cum i-ați motiva pe adolescenți să-l învețe pe Bacovia?

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De toate. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

20 de răspunsuri la antibacoviene…

  1. Agnusstick zice:

    Nu trebuie să-l înveţe, ci în primul rând să-l înţeleagă. Este o vreme pentru toate, dar nimic nu ar trebui să fie o surpriză atât de neplăcută, încât să ne împiedice să rămânem tineri şi plini de viaţă până la capăt. Nu poţi spune că iubeşti oamenii dacă nu te apleci asupra sufletelor lor cu dorinţa de a le simţi poverile şi bucuriile, de a le evalua nebunia, de a învăţa de la ei ce este de învăţat, chiar dacă nici ei nu au înţeles încă.

    • A.Dama zice:

      Agnu,
      Ce te faci când înțelegi, dar nu poți mântui acea transcendență goală?
      De altă parte, e interesant cum treci de la didactică la practică. La cea creștină…
      Da, să învățăm ce e de învățat! Și de la cei ce sunt încă printre noi. Cu poverile și bucuriile lor, cu nebunia și lecțiile absente din manuale în traistă.

  2. Livius zice:

    Eu in locul profei as duce in clasa un predicator iscusit, care sa le prezinte poezia ” Plumb” pe puncte. 4, 5 , sau cate ar fi necesare, dar nu mai mult de 6, ca o sa-i piarda pe drum, asa cum sunt pierduti ascultatorii prin adunari, mai ales daca nu au nimic „de sus”.

  3. almanahe zice:

    eu le-aş pune înregistrările (de pe wikimedia) cu bătrânelul Bacovia recitându-şi (fără talent de recitator) poeziile. 🙂

  4. convietuire zice:

    Hm, curios… tocmai cand eram „tanara si plina de viata”, imi placea la nebunie Bacovia…
    Nu stiu insa cum i-as motiva sa invete Bacovia…si sa le placa.
    Stiu doar ca, lasand ca biletel de adio versurile lui, cativa aflati la varsta adolescentei s-au sinucis. Dar nu despre asta e vorba in postarea ta.
    Suntem trecatori. Poate sa le explici mai pe indelete despre „ceva-ul” acela… ce ramine. Doar aşa „faţa de mort” capătă noi valenţe.

  5. L.I. zice:

    eu tin minte ca mai tururora ne-a placut bacovia in liceu. (mie si acum imi place.) si asa dor mi-e de orele de romana din liceu… din cauza profei care era mortala, ca tot vorbim de morti. : ))

    • A.Dama zice:

      L.I.,
      Hm. Prea multe nostalgii stârnești. Și mie mi-au plăcut orele de română, dar aveam prof, nu profă. Poate nu l-au plăcut atât de mult părinții mei, fiindcă mi-am redirecționat alegerea facultății din cauza orelor de română. Și ce bine mi-ar fi stat acum economistă, nu? 🙂

  6. nelu zice:

    asta DA! tema pentru triere, nu bacu’!
    am dat o lucrare de control la poezia plumb si am scris
    4 pagini; mai mult nu se putea, ca era timp limitat.

  7. 71ganduri zice:

    Eu i-as spune tinerei ca a ales partea cea buna…

    …dar pentru ca s-ar putea sa ii pice la examen ar trebui sa il citeasca cu detasare…

    …sau macar pentru noaptea neagra a sufletului care nici macar nu era atat de intunecoasa…

    Iar daca refuza, nu ii ramane decat sa fabuleze ca sa aiba o sansa la promovare.

  8. 9 zice:

    Cred că uneori un scriitor, poet, roman sau poezie nu se învaţă atunci când e vremea…
    Câţi oare dintre adolescenţi „savureaza”… Moromeţii ?

  9. A.Dama zice:

    9, bine-ai venit!
    E drept ca e bine sa faci totul „la vremea lui”. Dar la scoala, cand ai o programa obligatorie, te supui, deh!
    Eu sper sa nu savureze nimeni in mod exceptional „Morometii” (indiferent de vreme). Dar sa ramana cu cateva scene importante. Ca de exemplu taierea salcamului… 🙂

  10. Simona zice:

    Hmm… cred ca le-as spune ca nu exista un aparat care sa masoare anxietatea sufletului. Cine ar putea intelege Psalmul 13 sau 42, daca nu trece prin noaptea intunecata a sufletului?
    Te poate motiva faptul ca ai cunostinta de existenta acestor pietre de aducere aminte, ca stii unde sa cauti la nevoie si te consolezi sa stii ca si altii au trecut pe acolo si au supravietuit.
    (la fel este si cu Monitorul Oficial, ca tot ai amintit de economisti, stii ca-i acolo la nevoie.)

  11. cella zice:

    Bacovia nu se invata tocind.

    Mi-am amintit cum l-am invatat :d. Stiam versurile pe de rost (n-aveam de ales) si cu ochii inchisi incercam sa imi imaginez cum ploua, ploua, ploua ….

    Sau cum totul devine de plumb si e greu sa mergi. Cumva traiam sentimentele „grele” ale tristului Bacovia.

    L-am iubit pe Bacovia si uneori … cred ca inca il mai iubesc ;)).

Lasă un răspuns

