Cum e corect? (16) – A răzui, a rade, a râde


Imaginea de mai jos e decupată de aici.

Am subliniat râzatoare. E hilar. Și incorect. Corect e: răzătoare.

(Cine n-are încă o (su)râzătoare, să-și ia degrabă!)

Verbele a răzui și a rade sunt parțial sinonime. Și se folosesc specific și în contextele în care sunt sinonime. De exemplu, am ras / am răzuit mărul. Însă m-am ras (= a bărbieri) / *m-am răzuit. I-am ras o palmă / *i-am răzuit.

Dar între a rade și a râde, diferențele la conjugare, la foarte multe forme, sunt vizibile doar prin folosirea diacriticelor. Mai jos aveți câteva forme conjugate ale verbelor a răzui, a rade, a râde.

Indicativ prezent

eu răzuiesc / rad / râd …………………… noi răzuim / radem / râdem

tu răzuiești / razi / râzi …………………… voi răzuiți / radeți / râdeți

el răzuiește / rade / râde …………………… ei răzuiesc / rad / râd

Indicativ imperfect

eu răzuiam / rădeam / râdeam …………………… noi răzuiam / rădeam / râdeam

tu răzuiai / rădeai / râdeai …………………… voi răzuiați / rădeați / râdeați

el răzuia / rădea / râdea …………………… ei răzuiau / rădeau / râdeau

Indicativ perfect simplu

eu răzuii / răsei / râsei …………………… noi răzuirăm / raserăm / râserăm

tu răzuiși / răseși / râseși …………………… voi răzuirăți / raserăți / râserăți

el răzui / rase / râse …………………… ei răzuiră / raseră / râseră

Indicativ perfect compus

eu am răzuit / ras / râs …………………… noi am răzuit / ras / râs

tu ai răzuit / ras / râs …………………… voi ați răzuit / ras / râs

el a răzuit / ras / râs …………………… ei au răzuit / ras / râs

Indicativ mai mult ca perfect

eu răzuisem / răsesem / râsesem …………………… noi răzuiserăm / răseserăm / râseserăm

tu răzuiseși / răseseși / râseseși …………………… voi răzuiserăți / răseserăți / râseserăți

el răzuise / răsese / râsese …………………… ei răzuiseră / răseseră / râseseră

Indicativ viitor

eu voi răzui / rade / râde …………………… noi vom răzui / rade / râde

tu vei răzui / rade / râde …………………… voi veți răzui / rade / râde

el va răzui / rade / râde …………………… ei vor răzui / rade / râde

Conjunctiv prezent

eu să răzuiesc / să rad / să râd ……………………  noi să răzuim / să radem / să râdem

tu să răzuiești / să razi / să râzi ……………………  voi să răzuiți / să radeți / să râdeți

el să răzuiască / să radă / să râdă …………………… ei să răzuiască / să radă / să râdă

Conjunctiv perfect

eu să fi răzuit / ras / râs, tu să fi răzuit…

Condițional-optativ prezent

eu aș răzui / rade / râde …………………… noi am răzui / rade/ râde

tu ai răzui / rade / râde …………………… voi ați răzui / rade / râde

el ar răzui / rade / râde …………………… ei ar răzui / rade / râde

Condițional-optativ perfect

eu aș fi răzuit / ras / râs, tu ai fi răzuit…

Imperativ

răzuiește! / rade! / râde! …………………… răzuiți! / radeți! / râdeți!

Dintre modurile nepersonale, doar gerunziul:

răzuind / răzând / râzând.

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în (De)scris corect și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Cum e corect? (16) – A răzui, a rade, a râde

  1. AlexB zice:

    eu zic ca cel mai corect este „rozătoare”! =))

  2. Alex zice:

    Ha, ha! Eu cred că a vrut să spună că trebuie trecută bucata de ghimbir prin…gură (de preferat să fie „râzătoare”) 😀
    O seară frumoasă, dragă A.Dama! Şi un Mărţişor cu soare şi bucurie!

  3. cella zice:

    Poate răzătoarea are o forma surâzătoare ;)).

  4. Bibliotecaru zice:

    Dincolo de dicţionar şi de faptul că acesta spune că a răzui provine de a rade+sufixul -ui… eu nu cred că a răzui şi a rade înseamnă acelaşi lucru.
    Îţi poţi rade faţa, dar nu o poţi răzui… Poţi răzui morcovi, dar nu-i poţi rade.
    Eu cred că singura formă corectă este răzuitoare. În cazul rasului, aparatul se numeşte maşină de ras.

    • A.Dama zice:

      Bibliotecarule,
      Am scris că există contexte specifice în care se folosesc cele două verbe și că sunt parțial sinonime.
      Știi că este un meniu pentru bebeluși: măr ras cu biscuiți?
      S-ar putea folosi și „morcovi rași”, dar s-a încetățenit varianta „morcovi răzuiți”. Așa zic și eu.
      În ce privește preferința pentru răzătoare sau răzuitoare, se poate ca să fie o delimitare regională sau elitistă… Eu folosesc răzătoare.:)

Lasă un răspuns

