La botez, da, la aniversare, nu!


Cam așa sună, în două exclamații, ce le mai trece prin cap unor lideri religioși „mai catolici decât papa”.

Dacă v-ați ținut zilele de naștere și n-ați avut nicio mustrare de conștiință, ați putea avea de acum înainte.  Ăsta pare a  fi mesajul pentru unii credincioși, ai căror conducători au decretat că sunt interzise mesele cu ocazia zilei de naștere.

În același timp, mesele care se fac când se duc copiii la binecuvântare sau când are loc un botez nu sunt interzise.

Îmi rămâne mie interzisă logica unor astfel de porunci omenești, dar e și mai păcat că sunt „lansate pe piață”. Îți ții ziua? Te paște punerea sub disciplină.

Când eram copil, părinții noștri au avut grijă să organizeze câte un moment sărbătoresc pentru fiecare, când era ziua noastră. Câteva sandvișuri, suc și tort erau suficiente ca să însemne ceva deosebit. Ne adunam în camera mare, recitam în cor Psalmul 20, iar rugăciunea o rostea sărbătoritul… Țin minte că  era foarte importantă rugăciunea aceea de mulțumire. Chiar mă gândeam dinainte ce cuvinte voi folosi…

Dacă n-ar fi existat acele marcări festive ale zilelor de naștere, sigur nu le-aș fi ținut minte, pe de rost, la toți. Și acum știu zilele și anul nașterii la toți cei 18 membri ai familiei.

Am participat nu de mult la o aniversare și… spre surprinderea mea…, când am cântat La mulți ani cu sănătate…, oamenii au deschis geamurile dinspre stradă, ușa chiar, și ne-au spus să cântăm cât tare și convingător. Eram vreo 15 la masă, așa că momentul a fost suficient de sonor.

Abia mai târziu am înțeles că era o formă de protest… că li s-au interzis mesele pentru ziua de naștere… (Și dacă nu-mi fac de obicei semnul crucii, în acel moment mi l-aș fi făcut a mirare!)

Evident că următoarea întrebare a fost: Dar la binecuvântarea unui copil e voie să se facă masă? Da, evident că era voie.

Am crezut că faza cu computerul și cina nu poate avea concurență. M-am înșelat. Ce mai urmează?

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De vină. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

40 de răspunsuri la La botez, da, la aniversare, nu!

  1. rodica botan zice:

    S-a trecut la numaratoarea boabelor de chimen…

    Doamne de cind ai plecat Tu la cer, s-au adunat atitia neputinciosi pe pamint…atitia orbi…si- nu te poti misca de-atitia farisei…

    • A.Dama zice:

      Rodica,
      E doar un strigăt în pustiu. Nu-și vor schimba regulile aberante fiindcă unii le găsesc aberante.
      Eu zic să vină cât mai des câte un fiu rătăcitor acasă. Măcar atunci ar avea dreptul să taie vițelul, nu?

  2. Ce mai urmează? Domnul ştie…
    Nu m-ar mai surprinde nimic 🙂

  3. Liliana Corbu zice:

    Pai, 🙂 gandesc ca este „pacat” sa folosesti si masina de spalat sau robotul de bucatarie fiindca nu este „sudoarea fruntii tale”.
    Sau vor scoate „ideea pacatului” de a canta imnul țării….cine știe ce le mai luminează becul?

    • A.Dama zice:

      Oricum e păcat să cânți imnul, fiindcă sunt slăviți oamenii. Orice nu-i aduce slavă Lui e păcat…
      Eu zic că ar fi mai frumos să scoată drept păcat folosirea autoturismelor. Și să ne deplasăm iar cu căruțe și cai.

  4. eLioR. zice:

    mare e gradina!

  5. Liliana Corbu zice:

    păi omul cu idei multe e de multe ori numit…idiot marca Dostoievski 🙂

  6. A.Dama zice:

    Ehei, Lia! Dacă ar fi mulți idioți dostoievskieni printre noi, ar fi lumea mai bună.
    Poate nici nu i-ar omorî cu pietre, ca pe ăștia ce zic că au daruri de nu știu care. 😀

  7. Liliana Corbu zice:

    A.Dama… da caii sa fie de dar. Ca numai asa pot merge la evanghelizare. Altfel, e pacat sa cheltuiesti banii pe potcoave, mai bine ii dam …. cui vedem noi cu ochelarii nostri. 🙂 hai ca ne destindem la o halba de vorba cu tine aici-șa. 🙂

    • A.Dama zice:

      Tu, Lia, nici nu știu dacă nu ne execută în agoră și pentru halbă.
      Mai bine să nu folosim metafore, că unii nu se pricep la poezie, și e de rău! 🙂
      Deci tu crezi că mașinile lor erau de dar?
      Hm.
      Dar dacă erau din dar(…urile altora)?

  8. Liliana Corbu zice:

    Sigur. Da, numai ca io nu pot preciza cu GPS-ul meu, „altora”. Mie imi da eroare la cautare. Cat despre executie, io propun executarea silita a primirilor de cadou/dar sau ce-or dori dumnealor. Ca noi nu vrem, dar daca este executare, atunci …primim.
    Un lucru reiese clar la mintea mea cu chef mare de bautura alfabet. Lumea e libera, iar unora le place gardul. Nu cel de la ograda lor, ci de la ograda vecinului 🙂
    Hai sa fim binecuvantati toti ca iese fulgul de nea si de Craciunul asta si ne-om mai imblanzi cu un ceai de brad si-un cantec de colinda macar cat pentru vremea asta infrigurata cat ne-a fost dat s-o traim.

    • A.Dama zice:

      Nu știu, Lia, dacă am priceput faza cu gardul… Pentru sărit?
      Multe se mai pot face cu gardul. Și să fie mutat un pic mai încolo.
      Deja te gândești la colinzi? 😛

  9. Alex zice:

    Ce frumos ne-ai descris aniversările din familia voastră! Erau „petreceri” de suflet, în care era prezent şi numele Celui Preaînalt! Ce poate fi mai frumos de-atât. Iar bucuria de a rosti rugăciunea chiar cel sărbătorit….iarăşi este ceva atât de frumos. Despre alte „reguli”…nu mai e nimic de zis. S-a spus deja.
    Numai bine tuturor!

    PS Faină ideea cu caii! 😀 Să vezi atunci ce „parcări” prin oraşe!

    • A.Dama zice:

      Alex,
      Ideea e că momentele acelea sărbătorești din familie erau o ocazie în plus de mulțumire.
      Și totuși, aveam ceva emoții când trebuia să mă rog cu voce tare!

      Deci vrei să schimbi mașinuța pe cai? 😛

  10. cella zice:

    A.Dama, cu cativa ani in urma am fost anuntata in plen sa raman la o intalnire cu sfatul de frati (largit). Erau 35 de barbati care aveau o problema cu mine – „prea zambareata si in cor nu poti sa fii asa, trebuie sa ai o anumita seriozitate”.
    Nu vrei sa stii ce le-am zis la fiecare si cum am reactionat.
    Ai mei au fost avertizati ca „daca imi mai fac mie parul cret” vor fi excomunicati. Nici in ziua de azi nu ma cred unii oamenii ca parul meu e cret … insa nici nu-mi mai racesc gura degeaba.

    • A.Dama zice:

      Cella, amețitor!
      Cum e la modă părul întins, ar trebui să se facă acum ceva și împotriva celor ce și-l întind.
      În fond, orice e la modă e păcat.
      Da și tu, n-ai avut ce face în cor, numai să zâmbești? De unde să traducă ei cui se adresa zâmbetul? Dacă era pentru Domnul, cum să priceapă?

      Îmi zicea o prietenă că de multe ori când cântă versurile cântărilor corului, plânge, fiindcă realizează profunzimea cuvintelor. Și cele din stânga și din dreapta o întreabă: „Ești răcită?”.

  11. Liliana Corbu zice:

    Alex,
    idei de Bucuresti? 🙂 P-aci ‘ sunt parcuri multe.
    Cella,
    e cea mai tare chestie pe care o aud . 🙂 ))) Trebuia sa le spui ca ai abonament la coaforul: Creatorul 🙂 ))))))

  12. Pingback: Salonul Creatorul | LiA POEM

  13. Liliana Corbu zice:

    „Îmi zicea o prietenă că de multe ori când cântă versurile cântărilor corului, plânge, fiindcă realizează profunzimea cuvintelor. Și cele din stânga și din dreapta o întreabă: „Ești răcită?”.
    🙂 )))))
    A.Dama ,
    credeam ca ceea ce a scris Cella e cea mai „tare chestie”, dar m-am inselat 🙂
    Doamne, ce dor imi era de o postare de suflet in care sa stam la vorba cu si despre intamplari.

  14. Liliana Corbu zice:

    si da, ma gandesc la colinde
    uite una pe care o ador:

  15. Liliana Corbu zice:

    Frumoasă imagine a ninsorii de Înviere muiată în gust dulceag de nucă de cocos si cozonacul bunicii, în ziua de colindă să fie masa, masă si să fie casa, casă. 🙂

  16. cella zice:

    Sincera sa fiu, zambeam ca ei adormeau si … le pica capul :d sau li se deschidea gura… deci chiar aveam motiv. Le-am si spus-o, nu iti fa griji :d.
    Alta data nu m-au mai chemat la comitet. Mai erau cativa care aveau ce aveau cu bluzele mele pline de margele care dadeau aspect de „lume” si mi se tot „canta” sa le descos. Le-am spus ca tata e cel ce mi le cumpara, si daca au o problema, sa vorbeasca cu el.
    Insa am plecat de acolo … pentru sanatatea mea =))

  17. Alex zice:

    A.Dama, aş schimba maşinuţa cu un cal! Sigur ar face mai puţine probleme. iarna nu i-ar trebui antigel, cauciucuri de iarnă, lanţuri…sau rovigneta! 😀 Oare am şti să ne descurcăm noi cu ceea ce au folosit atâtea generaţii înainte? Nu ştiu….

    Liliana, parcă era mai frumos Bucureştiul de altă dată, cel cu birje şi cai… Nu era nebunia de acum!

  18. AlexB zice:

    //offtopic

    Mi-am amintit de tine cand am vazut prezentarea asta: http://www.nicepps.ro/prezentare-pps-ppt-coquelicot-5819.html

  19. Liliana Corbu zice:

    🙂
    A.Dama dragă,
    Dacă ți-am lăsat pe retina sufletului o bucățică de imagine cu frumos din ceea ce sunt, nu pot fi altfel decît bucuroasă.
    Si sa continui intr-o formă cu care am inceput:
    Și să-ti fie dată
    veșnicie cu laudă Lui
    îmbelșugată și în’miresmată.

  20. Liliana Corbu zice:

    Alex,
    Io nu am carnet fiindcă nu am mașină.
    Cît despre caii pe patru picioare, mi-ar fi teama să-i conduc fiindcă doctorul a spus că mie nu-mi va da nimeni carnetul niciodată 🙂
    La miopia mea, cu siguranta aș da cu bietele animale in copaci 🙂 )))))) Ar fi pacat.
    Pentru mine nu masinile sunt o problema, ci soferii lor care au sentimentul ca strada e un fel de proprietate care le apartine, si pot face ce vor cand se afla pe carosabil.

  21. Alex Pop zice:

    18 membri ai familiei?? E vreun „typo” la mijloc sau e vorba de familia largita? (bunici, matusi, etc.)

  22. A.Dama zice:

    Alex Pop,
    Există multă informație personală pe acest blog, doar că ea ar trebui săpată. 😛

    De exemplu…
    https://adamaica.wordpress.com/2008/11/27/sirul-adamei/

    Sau…
    https://adamaica.wordpress.com/2010/01/29/din-miracolele-copilariei-mele-10-patratul-perfect/

Lasă un răspuns

