Cum e corect? (13) – ortodoxi / ortodocși


Iată formele corecte:

credincios ortodox / credincioși ortodocși

biserică ortodoxă / biserici ortodoxe

Cam la fel pentru:

agent complex / agenți complecși

combinație complexă / combinații complexe

Întâlnim cși la substantivele masculine terminate în x:

index, indecși

linx, lincși

limax, limacși

lux, lucși

sfinx, sfincși

Și la adjective, la masculin plural:

lax, lacși

monoax, monoacși

anex, anecși

About A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în (De)scris corect și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

53 de răspunsuri la Cum e corect? (13) – ortodoxi / ortodocși

  1. adcole spune:

    Mulţumesc frumos!🙂

  2. Adi spune:

    Ce tare! Dar intrebarea este… ce inseamna sa fii ortodox?
    Este corect sa fii ortodox… in viziunea celor care se proclama azi sus si tare?!
    Opinia ta este…

    • Robert Taraș spune:

      De ce credinţa noastră ortodoxă este cea dreaptă şi mântuitoare ?

      Pentru că păstrează exact învăţătura Mântuitorului Hristos, care a fost dată apostolilor şi stabilită prin cele Şapte Sinoade ale Sfinţilor Părinţi. Aşadar, Biserica Ortodoxă este sobornicească şi apostolească, cum zicem în Crezul. Dovezi importante că Biserica Ortodoxă păstrează adevărata credinţă, avem din acest semn: de la începutul creştinismului până în zilele noastre, în Biserica Ortodoxă creştinii ajung la sfinţenie şi-i proslăveşte Dumnezeu făcându-i sfinţi, cum e cazul cu părintele Ioan Iacob de la Ierusalim, cu Sfântul Calinic de la Cernica şi alţii care se află în ţara noastră. Iar un alt semn este acesta: Toată lumea ştie că, la Ierusalim, de Sfintele Paşti, Sfânta Lumină vine numai la Biserica noastră Ortodoxă, iar patriarhul nostru ortodox dă Sfânta Lumină şi catolicilor.

  3. A.Dama spune:

    Adi, copile, aici nu facem teologie. Numa’ gramatică dacă vrei!😉

  4. A.Dama spune:

    Adcole,
    cu plăcere!🙂

  5. Adi spune:

    Bine, cum vrei… dar pe mine ma intereseaza raspunsul la ce am intrebat!

  6. Florin Iepan spune:

    Fain… dar mie îmi place mai mult ortodocs… și dacă îl mai modifici puțin iasă orto.docx🙂
    ps: la cât de mult am fost alungat zilele astea de propriii mei „confrați” ortodocși, aș fi preferat să mă fi născut un simplu creștin!

  7. A.Dama spune:

    Florin,
    Mi-a plăcut jocul cu docx. Îmi pare rău de „alungări”!

  8. ted spune:

    Adămuico,
    atâta trudă la tine pentru ortoscriere încât sunt gata să-ți ofer doxa (δόξα)! În înțelesul Septuagintei, desigur! Numa’ că din câți picși am avut, nu mai scrie nici unul! Rândurili de mai sus le-am scris înmuindu-mi indecșii în kimagolt szilva iz. Na, c-am vorbit și-n limburi streine!

  9. Bibliotecaru spune:

    @ Adi
    Îţi răspund eu, prietene. Nu contează dacă ortodox este corect, ci doar că este drept. Toate religiile care derivă din Vechiul Testament determină ortodocşi. Avem evrei ortodocşi, musulmanii sunt toţi drept-credincioşi, adică ortodocşi pe limba lor arabă, avem şi creştini ortodox… Ortodoxia este dreapta-credinţă.

    PS.
    Şi ca să nu se spună că nu sunt şi on-topic, dau şi eu un exemplu de un substantiv masculin terminat în litera X… sau e cifră… nici nu mai ştiu.

    COX

    Cum este pluralul? Coxi sau Cocşi.😀
    Sau cocsuri… tulburător… nu-i aşa?😀

  10. Bibliotecaru spune:

    🙂
    Am greşit… Vai!🙂
    Un creştin ortodox, doi creştini ortodocşi.

  11. Adi spune:

    In cazurile acelea, ortodox se refera la traditia respectiva.

  12. A.Dama spune:

    Ted dragă, j’ai pas compris. Nu-nțelesei maghiara. Nici nu-s sigură cu pluralele inovate de tine în română, le-am prins bine. De coadă.
    Cât despre greacă, n-am învățat-o, dar cineva mi-a spus că o vorbesc când mă rog. Oups.
    Mulțumesc că ai revenit pe-aici! A fost ca o adiere de aer de munte. Noi fiind la câmpie…🙂

  13. A.Dama spune:

    Bibliotecarule,
    Oare ce faci tu în vacanță? Citești pe rupte?
    Să știi că la „cox” nu există plural. E ca și cum ai pune plural la fier – fieri.😀

  14. Adi spune:

    Deci vreau sa obiectez ca ala e COCS !
    Iar, amuzant, pluralul (complet inutil) este cocsuri🙂
    http://dexonline.ro/definitie/cocs

  15. A.Dama spune:

    Ce zici tu, Adi, e substantiv neutru.
    Nici nu mi-a trecut prin cap să caut forma cu cs. Așa cum știu că pe Alecsandri îl scriem într-un fel, și pe Alexandrescu altfel.😀

  16. ted spune:

    Adama,
    doxa s-a tradus prin slavă, în Septuaginta. Pluralii🙂 sunt, te rog să mă crezi, culeși din auzite pe aici pe la noi, la munte, cum zici tu! Rumânii de acilea s-au urcat bugat sus pe meterezele afacerilor și îmbogățirii, uitând de ale educației și culturii. Așa că, la câte se mai aud pe aici…

    Când dai o fugă până la noi? Să ne vezi pe noi și surorelele tale? Să te aerisești și tu pe-aici? Să te întorci înapoi cu un nou bagaj de lucruri de corectat! (Ca și când în Rumania nu ar fi destule!).

  17. A.Dama spune:

    Ted, mulțam de precizărili tali! Io nu știu pi undi mi-s capurili, că nu mai pricepu lucrurîli sîmpli.
    Dar tu sucești cuțitul în rană. Crezi că n-aș vrea să le văd pe soarele astea de suroare? De câte ori nu L-am întrebat pe Șefu Mare de ce m-a lăsat într-o familie ca asta, dacă n-am parte de ea? Plus că, spre deosebire de alte situații, suroarele mele chiar mă iubesc și le e dor de mine. Din câte îmi spun.:) Aș vrea să se poată…

  18. Bibliotecaru spune:

    @ A.Dama🙂
    Nu aţi suspecta niciodată o glumă, e preferabil să credeţi că sunt prost. Nu-i aşa?🙂
    Şi pluralul de la fier este fiare… Mrrrrr.🙂

  19. Adi spune:

    Eu sunt ortodox!

  20. A.Dama spune:

    Bibliotecarule,
    Protestez.
    Aici nu s-a pus problema să fie socotit cineva „prost”. Eu am căutat în DOOM – chiar dacă se dovedește de multe ori un instrument de tâmpire, nu de luminare.
    Nu există în DOOM decât „coxal”.
    Acuma tu știi că la fier mă refeream în sensul acela de… cum se numește? N-o să numeri un lapte, doi lapți. Un fier, doi fieri. Un aur, doi auri.
    Hai, schimbă mrrrr-iala!
    Binecuvântări!

  21. A.Dama spune:

    Adi, poate în acte ești ortodox, dar în inimă ești departe.

  22. Adi spune:

    Eu sunt ortodox, insa, in primul rand crestin!
    Toti ceilalti, insa, care au teologii diferite de a mea, nu sunt nici crestini, nici orotodocsi!

  23. A.Dama spune:

    Foarte tare, Adi! Te-ai gândit mult până ai zis?
    Mie îmi convine.🙂

  24. Adi spune:

    Iti convine?!
    Bine!
    Ce semnifica schimbarea la fata a lui Iisus?!

  25. A.Dama spune:

    Răspunsul trebuie să fie pentru inițiați sau pentru cei ce merg între căi?

  26. A.Dama spune:

    Încă nu știu exact ce parte din schimbarea la față te interesează…
    Îți spun doar ce-am aflat eu pe când aveam vreo 11 ani, și-am citit Biblia de la cap la coadă. M-am încurcat foarte tare în versete de genul:

    Matei 16:28  Adevărat vă spun că unii din cei ce stau aici nu vor gusta moartea până nu vor vedea pe Fiul omului venind în Împărăţia Sa.”

    Știam că toți au gustat moartea… Atunci l-am întrebat pe taică-meu ce înseamnă asta. Și mi-a explicat că după acele versete e relatată secvența cu schimbarea la față. Înseamnă că unii L-au văzut pe Cristos în slavă încă de pe pământ…

  27. Adi spune:

    Aa…nu! Inseamna ca Iisus vorbea de Apocalipsa si anume ca distrugerea Ierusalimului de catre romani in anul 70!
    iar de schimbarea la fata a… stii de ce intrebam!?
    Ca si Krishna si Buddha au facut faze de genul asta cu schimbarea la fatza!
    Mahomed cred ca nu:)
    Dar explicatia era mult mai simpla… iluminare… eliberare!
    Exact ceea ce ar trebui sa ne propunem si noi… in acceptiune crestina, sa ne nastem din nou!

  28. A.Dama spune:

    Nu, Adi. Tu de unde crezi că au știut ucenicii că lângă Isus au venit Moise și Ilie?
    Nu e doar o „fază”. Come on!
    Dacă îți spun că m-am iluminat, mă crezi?

    Știi ce spune Isus despre toți cei care au făcut astfel de „faze”?

    Ioan 10:8  Toţi cei ce au venit înainte de Mine sunt hoţi şi tîlhari; dar oile n-au ascultat de ei.

  29. Adi spune:

    Imi pare rau ca am folosit un termen care ar putea conduce spre controversa…
    Evident ca era vorba de iluminare!
    Iisus, Buddha si Krishna trebuiau sa fie in contact cu Dumnezeu, trebuiau sa isi asume misiunea divina (ca sa ne vesteasca noua Evanghelia!)… trebuiau sa se nasca din nou, ceea ce si noi trebuim!
    Altfel cum iti explici ca evenimente similare au existat cu sute de ani inaintea lui Iisus!?

  30. A.Dama spune:

    Eu ți-am dat versetul din Biblie. Au venit și alții înainte. Au fost hoți și tâlhari, dar oile n-au ascultat de ei.

  31. Adi spune:

    Este dubios sa afirmi chiar asa brusc ca „oitele” nu au ascultat de ei.
    In primul rand ca nu e vorba de aceleasi oite. Uite ca alte oite au ascultat de ei!
    Deci asta e argument ca nu sunt hoti si talhari!
    Apoi, pe baza versetului invocat poti sa concluzionezi ca cine vrei tu a fost hot si talhar, inclusiv Moise, Adam, Noe etc.
    Nu in ultimul rand, cum puteau apostolii sa ii vada pe Moise si pe Ilie, daca erau orbiti de lumina? Probabil au halucinat… dar cand am zis „faza” nu ma refeream deloc peiorativ!
    Desigur ca puteam utiliza limbaj mai evlavios, de genul: „au savarsit minuni similare”

  32. Bibliotecaru spune:

    @ A.Dama
    Cox nu are plural, este adevărat şi tocmai aici este gluma.

    În timp ce…
    cox s. m. – Produs solid obţinut din cărbune de pământ. – Var. ortografică coks. Germ. Koks (sec. XIX). Sursa: Dicţionarul etimologic român, Alexandru Ciorănescu, Universidad de la Laguna, Tenerife, 1958-1966
    …nu are plural, forma comună COCS ~uri care este, în mod evident, o alunecare din COX, are şi formă de plural.

    Este însă la masculin şi terminat în x… regula ar trebui să i se aplice, nu-i aşa?😀 Aici era gluma pe care văd că nu a înţeles-o nimeni.

    În schimb fier-fiare, aici este cu totul altceva. Mârâitul era o altă glumă legată de fiarele pădurii… Nici asta nu s-a înţeles.😀 Sunt, cred eu, prea „subtiptil”.
    Fiare nu este pluralul de la fier decât vulgar. Fierul, ca element chimic, nu are, evident, plural. „Fiare” se referă la obiecte din metal, nici măcar în mod necesar din fier (oţel, fontă). Se foloseşte însă, generalizat, şi ca plural, în unele cazuri forţate de contest. De exemplu, un fier de călcat, două fiare de călcat. Nu ştiu cum se face pluralul vulgar la fier de plug…🙂

    Eu sunt destul de dezamăgit că lumea nu prea înţelege banalele mele subtilităţi. Sunt condamnat să râd singur.😀

  33. A.Dama spune:

    Adi dragă, tu faci ce poftești cu informația. Cuvintele acelea nu sunt ale mele. Tu poți face diferența între un păstor bun și unul rău. Un păstor bun aleargă după o singură oaie rătăcită, ca să o aducă în turmă. Un păstor bun își dă viața pentru ca oile lui să aibă viață. Dacă iluminații pomeniți de tine au făcut asta, atunci judecă tu singur care-i adevărul.
    Cei trei ucenici care i-au văzut pe Moise și Ilie la dreapta și la stânga lui Isus nu au avut halucinații. Pentru ei s-a împlinit versetul că au gustat Împărăția încă de pe pământ. La asta pot ajunge și azi cei care știu cum să-L caute pe Dumnezeu și unde să-L găsească în adevăr.
    Minuni „similare” face și diavolul care se preface în înger de lumină, ca să-i ducă în eroare, dacă e cu putință, și pe cei aleși.

  34. A.Dama spune:

    Bibliotecarule,
    Subtilitatea de a-l fi căutat pe Alexandru Ciorănescu și al său dicționar nu am avut-o… Asta e! Eu am verificat în sursele pe care le am… Oricum nu există o „normă”, așa că, fiecare lingvist îți va spune pre limba lui cum stau lucrurile. Clujenii merg pe o grafie, bucureștenii pe alta… E un haos (relativ).
    Dar mulțumesc că ai revenit și ne-ai prezentat „litera cărții”!

    Un fier -ar, doi fier-ari.

    Să ne fie de bine!

  35. Adi spune:

    Deci esti prea dura… crestinii ar trebui sa aiba inima mai moale!
    Dihotomiile astea intre oameni buni si rai… desigur ca sunt inspirante… asa, la modul ideal,
    dar nu te poti erija tu a le face… oricat suport scriptural le-ai gasi!
    Nu e vorba de a lua cuvintele din Biblie… ci de a lua ideea… de a achizitiona trairea specifica, nu de a „citi tu in Biblie”, de genul ca „a… am eu o idee, sa vedem daca gasesc un verset care sa se potriveasca”
    Apoi, si dpdv strict umanist, nu poti sa stigmatizezi pe cineva… care in fond predica acelasi mesaj ca si al lui Iisus… insa imbracat in alte haine!

    • A.Dama spune:

      Măi, copile, tu ești cel cu greutate!🙂
      Eu… cum să fiu dură?
      Adi dragă, tu știi că ne-am înțeles asupra faptului că fiecare va fi judecat în funcție de cunoaștere, de conștiință, de supunerea față de lege.
      Noi avem dezavantajul că în urma noastră e muuuultă cunoaștere. Și, în fața noastră, încă și mai multă.
      De-aia ne e și mai greu să deosebim lucrarea luminii de lucrarea întunericului. Singurul care S-a numit pe Sine Adevărul este Cristos. Personal, nu mă interesează niciun mesaj CA al Lui. Când ceva doar se compară, există riscul să fie imitație.
      Faci cu ochiul liber diferența dintre o bancnotă adevărată și una falsă?
      Adi, nu te lega de mine! Eu nu pot să aleg acum altceva. Pe mine mă așteaptă – în Cristos – o plinătate pe care nu o pot schimba cu nimic. Nu are monedă de schimb.
      Nu îmi caut ideile mele în Scriptură. Ea îmi vorbește zi de zi. Citesc Biblia și o sărut, fiindcă mi-e dragă. Eu știu că ea mă ține pe mine pe linia de plutire. Poate dai și tu peste cineva care mai face rabat de la ce crede… Credința în Cristos care a murit pentru mine, care a înviat și stă la dreapta lui Dumnezeu în slavă nu o negociez.
      Am fost ispitită să caut versete cu ce înseamnă „inima moale” și ce înseamnă să iei sabia și să te îmbraci cu toată armătura… Dar m-am abținut.🙂

  36. Adi spune:

    Asta cu judecatul dupa constiinta e o paguboasa inventie a Bisericii ca sa justifice stresanta intrebare „si cei carora nu li s-a predicat Evanghelia? Dumnezeu face favoritisme?”
    Sa nu mai zic ca si Judecata de Apoi tot o paguboasa inventie a Bisericii este!!
    Dar la prima vedere sare in ochi… atunci ce folos sa mai inveti ceva?
    Mai bine nu inveti nimic… ca sa fii judecat dupa criterii mai moi… nu-i asa ca e defect rau de tot!?!?!
    A fi imitatie nu e ceva rau! In fond… e transmitere a Mesajului! Nu a sugerat nimeni nimic de negociat…
    Nu e o bancnota adevarata si una falsa… ci o deviza si alta deviza!

  37. Bibliotecaru spune:

    🙂
    Sau o fier-tură, două fier-turi.😀

  38. R. spune:

    pe unde umbli, adamo? ca mi-e dor de tine. : )

    vreau sa te intreb cum e corect?

    eu imaginez
    el/ea imagineaza
    etc

    sau

    eu IMI imaginez
    el/ea ISI imagineaza
    etc

    ca am intalnit de cateva ori si prima varianta, dar mie nu imi suna prea bine.

  39. ştefan spune:

    Isus i-a zis: „Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă un om nu se naşte din nou, nu poate vedea Împărăţia lui Dumnezeu.”
    Fereşte-te de întrebările nebune şi nefolositoare, căci ştii că dau naştere la certuri.
    „Şi robul Domnului nu trebuie să se certe; ci să fie blând cu toţi, în stare să înveţe pe toţi, plin de îngăduinţă răbdătoare, să îndrepte cu blândeţe pe potrivnici, în nădejdea că Dumnezeu le va da pocăinţa, ca să ajungă la cunoştinţa adevărului; şi, venindu-şi în fire, să se desprindă din cursa diavolului, de care au fost prinşi ca să-i facă voia.”

  40. Bibliotecaru spune:

    @ R.
    „Eu imaginez” şi „eu îmi imaginez” sunt două lucruri diferite.

    Poţi spune „eu imaginez o lume nouă”, adică un act de creaţie, şi „îmi imaginez cum va fi în lumea nouă”, adică o reverie.

  41. REALITATEA spune:

    Adi, mai bine ascultai sfatul de la inceput: „Adi, copile, aici nu facem teologie. Numa`gramatică dacă vrei!😉 „atunci invätai si gramaticä, si primeai räspuns la intrebarea ta (citeste personal Cuväntul Vietii, roagä-te Celui care are räspuns la toate)…
    ortodox=crestin drept
    Fii un simplu crestin… cäci religia nu a mäntuit NICIODATÄ pe nimeni.
    Domnul Jeshua Hamashia sä te binecuvänteze!

    • A.Dama spune:

      Realitatea,
      Adi nu mai are voie să comenteze pe blogul meu. Prin urmare, nu va putea să-ți răspundă aici.
      Binecuvântările vor ajunge, negreșit. Că urmează altă cale decât cea net-uită!

  42. REALITATEA spune:

    Mä bucur cä ai luat atitudine… si nu oricare… una corectä… Timpul este un dar ceresc si nu meritä risipit…….. FII BINECUVÄNTATÄ!

  43. REALITATEA spune:

    MULTUMIM FRUMOS!
    „Sä nu vä päräsiti dar increderea voasträ pe care o asteaptä o mare räsplätire”
    Evrei 10:35

Lasă un răspuns

