plesnet de cuvinte


Unul dintre exemplele tradiționale, când se predă aliterația, este versul eminescian:

Vâjâind ca vijelia și ca plesnetul de ploaie.

În fragmentele de text de mai jos, veți descoperi un alt fel de vâjâit, un alt fel de plesnet. De… cuvinte. Poate chiar tornade. Nu chiar inofensive, dar nici periculoase… Nu știu dacă e culmea sau nu, dar îmi place exercițiul la care mă obligă înșiruirile astea de cuvinte!…

Trimise aproape invariabil fără punctuație, ai ocazia să stabilești singur raporturile sintactice, subordonările în special, elementele care determină! Îi spuneam fratelui meu, care tocmai și-a sărbătorit ziua, că nu știu în ce fel se înalță în mintea lui astfel de castele cuvântătoare, cu atâtea ornamente, dar îi mulțumesc că m-a lăsat să le de(z)leg!

Iar sensul? Sensul e fragmentat. Câte o culme, apoi prăpastia. Depinde și unde pui punctele sau virgulele. Bine că nu se moare din asta!:)

un zâmbet suav delicat împletit cu puritatea gândului unei dorințe de bine aliniate cu marcajele de rigoare pentru țelul intermediar sau cel de peste nebănuitele coline care ascund finalizarea suflului

– fie ca împletitura razelor soarelui blând de primăvară să te învelească într-o pătură astrală a căldurii care doar se prevestește dar poartă în sămânță ascunderea dogorii ce va topi răceala albăstrită și distantă a recentei unduiri pendulare prin feeriile ascuțite și impresionate mai elocvent de șuierăturile a ceea ce nu vezi nu știi de unde vine și nu știi încotro se duce o fi vântul sau altceva?!

– fie ca răsucirea firelor timpului să împletească realitatea și dorințele tale cu satisfacția de a accepta ce nu poți influența cu cunoștința că ceea ce accepți nu înseamnă resemnare ci înțelepciunea celui care folosește ce li se pare unora un eșec iar altora un triumf copleșitor pentru covorul tău plutitor între palpabilul de dedesubt cu neantul visurilor nesfârșite de deasupra sau e acela dedesubtul cumva depinde din care parte a sferei privești

-mă uit la anii care au trecut și cum am așternut cu pensula vieții noastre pe pânza latului de palmă ce este țesătura individuală și unică de fundal și mă gândesc uneori cine a colorat anumite porțiuni că mi se par așa stângace altele nu le mai recunosc parcă altă mână s-ar fi trudit pe-acolo adică nu mai am acces la porțiunea respectivă de memorie mă trece gândul că și tu te mai oprești din când în când ca să deosebești cum s-au încrucișat și apoi s-au despărțit cărările din peisaj și ce e presărat pe lângă ele am găsit că lumina crudă a dimineții dă o rezoluție cu totul diferită față de blânda învăluire a luminii premergătoare amurgului – ai ajuns și tu la același deznodământ?

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De(z)legat. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la plesnet de cuvinte

  1. Camix zice:

    Îmi seamănă cu Academicianu Nae 🙂

  2. Lumina premergătoare amurgului? Stai încă vreo jumătate de secol să vezi că cea mai frumoasă este noaptea polară: are au(ro)ră, e rece, dar sfîntă… 🙂

  3. A.Dama zice:

    Camix, îți dau premiu! Ești cea mai rapidă și exactă la asocieri! 🙂

  4. A.Dama zice:

    Răsvaaaaaane,
    Tu zici să mai stau jumătate de secol? Abia-abia am rezistat sub patru decenii. 😦
    Eu vreau să văd aura aceea. Numai să fiu de cealaltă parte.
    Nu știu dacă m-am gândit vreodată la diferențele dintre cele două lumini. Aș zice că toată diferența constă în starea pe care o ai și dacă le privești în compania cuiva anume.
    Dar am ajuns la același deznodământ – porțiuni din tablou îmi sunt complet inaccesibile. Chiar pictate de mine fiind…

Lasă un răspuns

