de spălare


Citind în Iosua 3 cum înainte de trecerea Iordanului – când apele de sus au fost oprite ca un zid, iar cele de jos s-au făcut uscat, pentru ca evreii să poată trece, m-am oprit puțin încercând să înțeleg ce însemna porunca dată de Iosua: Sfinţiţi-vă, căci mâine Domnul va face lucruri minunate în mijlocul vostru. (Ios 3, 5)

Orice proces de sfințire presupunea, din partea oamenilor, spălarea. Dacă nu avea loc vreo intervenție miraculoasă (de ex. atingerea buzelor cu cărbuni aprinși), curățirea și sfințirea începeau, obligatoriu, cu spălarea. De aceea imperativele: să-și spele hainele!, să se spele!… sunt numeroase:

Şi Domnul i-a zis lui Moise: „Du-te la popor, sfinţeşte-i azi şi mâine, şi pune-i să-şi spele hainele.” (Ex 19, 10)

Iată cum să-i curăţeşti: Stropeşte-i cu apă ispăşitoare; să lase să treacă briciul peste tot trupul lor, să-şi spele hainele şi să se curăţească.(Num 8, 7)

Dacă nu-şi spală hainele şi nu-şi scaldă trupul, îşi va purta fărădelegea lui. (Lev 17, 16)

Cei care nu trec prin această etapă a spălării sunt de arătat cu degetul, sunt de condamnat:

Este un neam de oameni care se crede curat, şi totuşi, nu este spălat de întinăciunea lui. (Prov 30, 12)

Sunt numiți fericiți cei care trec prin acest proces de curățire, de spălare:

Ferice de cei ce îşi spală hainele, ca să aibă drept la pomul vieţii şi să intre pe porţi în cetate! (Apoc 22, 14)

Dacă e simplu de înțeles că un trup, pentru a fi curat, trebuie spălat, cum trebuie înțeleasă spălarea în sens duhovnicesc?… În spălarea inimii, omul mai are vreun rol sau doar Cel ce vede și ajunge la inimă poate face operația?

Merg oamenii cu milioanele la biserici și se roagă pentru iertare. Alții plătesc pentru rugăciuni. Presupun aceste rugăciuni spălarea inimii? Dacă trupul nostru este templu, iar dacă la templul construit după modelul arătat lui Moise, pe munte, exista un loc special destinat spălării, înainte ca preotul să intre în locul sfânt, ar trebui să înțelegem ce înseamnă pentru noi, în sens duhovnicesc, spălarea, fiind chemați la sfințire în propriul templu. E o operație pe care o putem face fiecare, fără a mai fi nevoie de intermedierea printr-un om. Această intermediere a fost făcută o dată pentru totdeauna de Cristos.

Curățirea inimii nu începe în biserică. Cei ce socotesc că dacă merg la fiecare slujbă bisericească nu mai au altceva de făcut se înșală. Spălarea inimii, care ne revine fiecăruia, presupune abandonarea răului, a cugetului rău: să ne apropiem cu o inimă curată, cu credinţă deplină, cu inimile stropite şi curăţite de un cuget rău, şi cu trupul spălat cu o apă curată. (Evrei 10, 22)

Există o parte a spălării credinciosului care are relevanță în comunitate, și anume, botezul în apă: Şi acum, ce zăboveşti? Scoală-te, primeşte botezul, şi fii spălat de păcatele tale, chemând Numele Domnului. (Fapte 22, 16)

Spălarea săvârșită de Cristos a presupus mai multe etape: spălarea prin smerenie (a luat chip de rob, a spălat picioarele ucenicilor), spălarea prin botez (botezul cu apă), spălarea cu sânge („ne-a spălat de păcatele noastre cu sângele Său”).

Spălarea credinciosului presupune smerenie mai întâi, botezul și spălarea în sângele Mielului: Aceştia vin din necazul cel mare; ei şi-au spălat hainele şi le-au albit în sângele Mielului. (Apoc 7, 14)

*

Există și o spălare ofensatoare, despre a cărei ineficiență nici nu am avea ce discuta:

Când a văzut Pilat că n-ajunge la nimic, ci că se face mai multă zarvă, a luat apă, și-a spălat mâinile înaintea norodului și a zis: „Eu sunt nevinovat de sângele neprihănitului acestuia. Treaba voastră!” (Mt 27, 24)

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De gândit. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la de spălare

  1. rodica botan zice:

    Pe dinafara ne spalam cu apa, pe dinauntru cu singe… Fara singe nu este viata… poate spalarea pe dinauntru este un fel de transfuzie in care singele nostru pacatos este schimbat cu singele Lui datator de viata… prin vine singele ajunge pina la ultima celula din noi si singele este cel in care se varsa impuritatile din organism si tot el duce hrana peste tot… singele este cel care vindeca ranele…

    O spalare mai in amanunt decit o transfuzie de singe nici nu poate exista…

  2. A.Dama zice:

    Rodica,
    Ce am scris mai sus sunt niște frământări care durează… Nu am răspunsuri, sunt doar într-un proces de înțelegere. De exemplu, pentru a pătrunde taina albirii în sânge nu-mi ajunge nici măcar poezia. Ia orice haină și spală-o în sânge și o vei putea arunca. Încă mai am de lucru până să ajung să înțeleg… Transfuzia pomenită de tine este o altă direcție în care să ne orientăm înțelegerea. 🙂

  3. Bibliotecaru zice:

    Nu este vorba despre spălare sau ablutomaníe, ci despre abluţiune.

    Abluţiunea este parte a unui ritual de trecere spre un spaţiu nou cu un alt regim spiritual. Abluţiunea se facea pe vremuri şi atunci când intrai în casă. Evident există abluţiunea ca ritual musulman la intrarea în moschee, există simbolic abluţiunea cu apă sfinţită şi semnul crucii la intrarea în biserica catolică… de fapt cred că abluţiunea se află la toate religiile mari. La ortodocşi, abluţiunea este foarte vizibilă în cazul botezului. Copilul se dezbracă, este scufundat complet în apa sfinţită şi apoi se îmbracă în mod obligatoriu cu haine noi.

    Trecerea Iordanului are exact aceeaşi semnificaţie, a trecerii în alt spaţiu spiritual. Spălarea iniţială este dezagregarea fiinţei de ce s-a întâmplat până atunci, se trece apa Iordanului care este însemnul graniţei, şi apoi există o agregare la noul spaţiu spiritual.

  4. A.Dama zice:

    Bibliotecarule,
    Hai să revenim la spălare! De ce să complicăm acum terminologia? Nu e limpede despre ce e vorba? N-am analizat actul ritualic. După Noul Testament, unele prescrieri ale Vechiului sunt reformulate (cel puțin) sau abolite (cel mult). E normal să fie așa. Vorbindu-se în NT despre un trup-templu, vorbindu-se despre spălarea inimii care presupune credință și un cuget nou, am căutat – și caut în continuare – cum se întâmplă practic aceste lucruri.
    Tu mi-ai scris despre simbolistica actului ritualic. Evident că se poate scrie mult mai mult. Înțelegerea simbolică îmi e mai la îndemână, datorită pregătirii mele.
    Aici mă zbat pentru o înțelegere practică. Nu trebuie să fie nimeni
    în aceleași frământări… Astea sunt ale mele, acum… 🙂

  5. LiA zice:

    Nu am reusit cu mintea-mi sa inteleg imperativul: Sfinţiţi-vă!
    Daca EL nu sfinteste ceva / pe cineva, cum poate deveni Sfant?

  6. Pingback: Pizza/mâncare chinezească. Orasul PA « Călin Hera. PA-uri şi mirări

  7. Bibliotecaru zice:

    😦
    Nu-mi place să fiu certat. Despre simboluri vorbeam şi eu. Abluţiunea este un simbol…

    http://introducere-la-islam.blogspot.com/2006/12/cntul-7-precepte-legale-privitoare-la.html

    Observaţi asemănarea între ud şi wudu’, deşi ud vine din latină.

  8. Dancos zice:

    uite aici profa, pentru Piroşca, pentru tine, pentru Vindecătoru, pentru Rodica Botan şi pentru AC
    http://ropoiima.blogspot.com/2010/05/ionatan-pirosca.html

    va las cu bine,
    o vreme, 🙂

  9. A.Dama zice:

    Lia, fiindcă ni se cere nouă, înseamnă că e în puterea noastră.
    Dacă e o taină, să ne rugăm să ne-o dezlege, până nu e prea târziu și nu am reușit să ne ducem sfințirea până la capăt.

  10. A.Dama zice:

    Bibliotecarule,
    Îmi pare rău că asta ai dedus: că te-aș fi certat! 😦
    Eu ziceam că îmi e ușor să înțeleg simbolic, chiar și ritualic ce se întâmplă… E limpede că știu că în toate religiile există rituri legate de elementul acvatic: imersiune, îngurgitare, stropire. Cât privește Islamul, n-am de gând să promovez aici preceptele, practicile, scopurile sale… Și-așa se convertesc destui, fără să-i ajutăm noi.
    Voiam la modul practic să știu, pentru mine, pentru noi, CREȘTINII, de unde începe sfințirea. Și am găsit un răspuns: o începem spălându-ne cugetul de cele rele, având un cuget bun și credință.

  11. A.Dama zice:

    Dancos,
    Mulțam. O să iau poiima asta s-o adaug la salba de ionatane! 🙂

Lasă un răspuns către A.Dama Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.