Aşternere în cântar e


se-aşternea august
urma sandalei
peste-o uitare curândă
cum peste călătorii
măsuraţi mai întâi
cu patul lui Procust
şi în urmă ucişi

se-aşternea Măsurarea
peste fiinţă
iar talerele
se bălăngăneau
în vânt
mai ceva ca tălăngile oilor
asmuţite de lupul
flămând

se-aşternea Ochiul neadormit
peste Pământu-ncolţit
nimicind încă o dată
din Mânia privirii
pe toţi cei prea uşor
cântăriţi

.

About A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De îngânat și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Aşternere în cântar e

  1. Rodica Botan spune:

    Am aruncat o pietricica in fintina intelepciunii tale sa vad cit este de adinca… si pietricica mea …inca este in cadere…

    Astept sa vad ce intelesuri noi pot culege dupa ce altii masoara si cintaresc rotunjimea frazelor…

  2. A. Dama, am înţeles şi te întreb: mergi la vot, sau nu? Dacă răspunsul e da, explică de ce, nu pe cine🙂

    Mi-au plăcut versurile tale: pentru mine, cîntăresc greu…

  3. A.Dama spune:

    Rodica,

    Evident că zâmbesc! Eşti sigură că mai cade pietricica aceea? Poate n-o mai auzi tu.😛

    Uite, aştept şi eu să văd cu ce le seamănă la unii versurile astea! Dacă nu iese nimic de capul lor (al versurilor), o să vă spun ce-am vrut să iasă.😀

  4. A.Dama spune:

    Răsvane, mă bucur că ai cântărit bine versurile astea. Le-am scris de ceva vreme. Însă acum mi s-au părut „electorale”.🙂

    La vot nu merg. Sunt homo apoliticus. Sau să încerc varianta feminină? Mulier apolitica?

    De-aici până la apocalipsă cât mai e?😀

  5. Debora spune:

    Risc sa fiu complet pe dinafara si indraznesc sa spun ce am inteles: urmele augustelor sandale de regi, imparati si alti conducatori vremelnici se sterg repede si se asterne uitarea peste ei; toti suntem masurati dupa masuri nedrepte, omenesti, neraportate la Adevar; la randul nostru, asa ii masuram si noi pe altii… iar dusmanul flamand se bucura cand vede strambatatea. Dar in tot acest timp, Cineva vegheaza la implinirea planurilor Sale si doar fiindca e bun mai are rabdare cu „Pamantu-ncoltit” si nu-i nimiceste inca pe cei gasiti usori in cumpana Lui.
    Ei, acuma ce mai conteaza ce ai vrut sa spui?:) Eu asta am inteles, si ti-am raspuns ca la scoala (in clasele mici…)
    Si totusi… de ce se balangane talerele in vant?

  6. agnusstick spune:

    Sandale de pe care s-a scuturat praful, definitiv, pentru a merge mai departe, către următoarea cetate. Pasul august al cohortelor trimise să măsoare, să cântărească, să împartă de-a dreapta şi de-a stânga. Fiinţe incomensurabile cu Fiinţa, deci dispensabile prin exces sau lipsă.
    Prea uşori ca să stabilizăm un taler, fugim speriaţi de cântărire, iar pe celălalt taler nu se mai aşterne contragreutatea nimicului – s-ar destabiliza cu totul balanţa, s-ar da peste cap, decalibrată. Soluţia cu ambele talere legănate de vânt este abandonarea măsurării din lipsă de pondere – vântul e mai consistent decât ceea ce nu merită cântărit. Nu Evaluatorul a fugit, ci marfa a abandonat lupta, oile s-au speriat de lup şi se bulucesc afară din staul, cât mai departe de cântar, crezând că altcineva decât Păstorul vrea să le verifice îngrăşarea.
    Pământul în-colţit a devenit cub, o altfel de perfecţiune în care ne trebuie trei axe în loc de una – ca să ştim cât de departe este Centrul, sau dacă suntem cumva cu capul în jos, poate pe o diagonală strâmbă. În consecinţă, posibilităţile de a fi încolţiţi şi măsuraţi cu forţa cresc, şansa de a scăpa din colţ şi colţi e mult mai mică – nici întunericul nu e adăpost, ne paşte ştampila fatală „Cântărit: prea uşor”. Calitativ, nenumeric – deci jocul trebuie să fie nul, balanţa ar trebui să nu se-ncline din Zero, Egal. Prea greu? Există, sau înseamnă doar că s-a greşit talerul?
    Nimicirea şi mânia sunt continue, peste toţi – cei ce cântăresc şi cei cântăriţi. Au şanse doar cei care scapă cumva de cântărire. Cel care.
    Apocalypse, NOW!

  7. A.Dama spune:

    Debora, nici vorbă să fii „complet pe dinafară”! Nici măcar şcolărească, precum ziceai. În fond, poezia e mereu rescrisă de cititor, e completată, e resemantizată.
    În cele scrise de tine, prima parte corespunde întocmai, nici eu nu puteam formula mai bine – de fapt, am ales versul, că acolo m-am simţit mai la adăpost.🙂
    A doua parte avansează ideea Măsurării de către Unicul Măsurător în adevăr. Ar trebui să fie ceva greu pe talere, ca să nu se bălăngăne. Din păcate, nu e nimic ce să reziste forţei vântului.
    A treia parte rosteşte nimicirea. Aceasta a fost, este şi va mai fi. Imposibilitatea fixării într-o temporalitate anume rezultă din folosirea gerunziului: „nimicind”. Ideea de reiterare este cuprinsă în formula: „încă o dată”. Faptul că ai prevăzut o aşteptare a Lui înainte de nimicire nu contrazice felul în care am expus eu nimicirea. Ea vine din afara timpului şi are loc în timp. Dislocările temporale sunt meseria Lui şi fascinaţia noastră.

  8. A.Dama spune:

    Agnusstick, dacă umilele versuri de mai sus au provocat o avalanşă de gânduri, au înlesnit deschideri semantice de acest fel, mie nici nu-mi vine să zic altceva decât că mă bucur. Sincer. Înseamnă că poezia şi-a îndeplinit rostul. Evident că în comentariul tău există suficiente piste, aşa încât oricine poate alege cel puţin una pe care să meargă. La pas. Sau să alerge.
    Mă gândeam la cântărirea nedreaptă a oamenilor, indiferent că ar fi auguşti sau mai puţin.
    Mă gândeam şi că lipsa de greutate materială ne-ar putea atrage (duhovniceşte) în sus. Dar numai cu har. Altfel nu se poate. Şi harul e greu(tate).🙂
    La colţuri m-am gândit mai puţin. Dar sunt destui colţi. De forme multiple şi de incisivităţi variate. Pe toate tarabele. Şi la toate… colţurile.😀
    Apocalypse… WON?

  9. agnusstick spune:

    La Multul care acopera tot, chiar si trecerea anilor!

  10. A.Dama spune:

    Agnusstick,
    Cu trecerea anilor suntem mai (neîn)trecuţi!🙂

Lasă un răspuns

