N. Stănescu şi UE: N-ai să doamnă, domnişoară


absurdA profeţit Nichita Stănescu scriind N-ai să vii

Versul lui: N-ai să doamnă, domnişoară a intrat în atenţia UE (:D), care, elaborând un ghid de exprimare corectă din punct de vedere politic, a interzis folosirea acestor apelative (Mistress, Miss, Madame, Mademoiselle, Frau, Fräulein, Señora, Señorita), ca să nu se simtă ofensate destinatarele lor… (:D)

Urmărind ştirea, care poate fi găsită şi aici, mi-am amintit instantaneu versul lui Stănescu.

Are dreptate poetul!

N-ai să iarnă, primăvară, că se contopesc anotimpurile. Ca la compunerea prin sudare a cuvintelor…

N-ai să doamnă, domnişoară, că dacă se simt discriminaţi travestiţii?

Le vom spune tuturor pe nume?! Şi celor pe care nu-i cunoaştem ❓ Pe nume sau prenume? (:D)

Şi la şcoală cum ar trebui să se adreseze elevii şi studenţii? Ne vor striga pe nume? Pe nume sau prenume?

Poate se inventează un apelativ unisex, dacă tot avem haine unisex, încălţăminte unisex, parfum unisex.

Oricine orice-ar zice, de miturile oamenilor nu-i bine să te atingi! Androginii au rămas undeva în căpşorul fiecărei generaţii…

Mai bine să ne delectăm cu poezia lui Stănescu! Asta încă nu e interzis. (:D) 

N-ai să vii şi n-ai să morţi
N-ai să şapte între sorţi
N-ai să iarnă, primăvară
N-ai să doamnă, domnişoară.

Pe fundalul cel albastru
din al ochiului meu vast
meteor ai fost şi astru
şi încest ai fost, prea cast.

Uite-aşa rămânem orbi
surzi şi ciungi de un cuvânt.
Soarbe-mă de poţi să sorbi
“S” e rece azi din sunt.

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Demenţial și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

27 de răspunsuri la N. Stănescu şi UE: N-ai să doamnă, domnişoară

  1. Pingback: N. Stănescu şi UE: N-ai să doamnă domnişoară « La Rotundu

  2. un pic zice:

    Pe viitor trebuie să progresăm. Să se renunţe şi la nume. 😛 Toată lumea să folosească CNP-ul. 😀
    – Buna, 2720513051244!
    – Salut, 1950222030132!
    – Ce faci, 2720513051244?
    – Bine, 1950222030132…

    Beneficii:
    1. S-ar evita confuziile. (În prezent sunt oameni care poartă acelaşi nume, iar CNP-ul e (prin definiţie) unic.)
    2. Ne-am aduce aminte mai uşor data de naştere a fiecărui cunoscut.
    3. Lumea va fi mai uşor de condus. De cine?

  3. Rodica Botan zice:

    …mai un pic si va fi interzis sa porti fusta… sau pantaloni…? Poate vor inventa o imbracaminte uni… uni sac?

  4. Vasile Bel zice:

    Comunismul a impus cuvintul si nu a fost insusit de toti oamenii. A fi UE mai dictatoare?

  5. Vasile Bel zice:

    tovarasi

  6. ilef zice:

    candva spuneam la scoala „bonjour maitre professeur”, azi pe coridor mi se spune mie „bonjour madame”; tare tare imi place, desi sunt inca „mademoiselle”. o sa-mi spuna de-acum inainte „bonjour prof”. fara pic de caldura. vin vremuri triste. of!

  7. A.Dama zice:

    un-Picule, dacă n-ai fi „cuminte” de felul tău, aş zice că ai luat-o prea în serios cu umorul negru. Ştii că au mai fost, în circumstanţe absolut tragice, strigaţi oamenii după numerele lor. Un soi de apocalipsă… „Sinistru” e eufemistic pentru asta.

    Însă, în ce priveşte faptul că poartă mulţi exact aceleaşi nume şi uneori e dificil de făcut diferenţe, simt asta pe pielea mea, că numai eu mai cunosc cel puţin 3 persoane care poartă acelaşi nume şi acelaşi prenume ca mine. Şi nu mai avem alte prenume care să facă diferenţa. 😀

  8. A.Dama zice:

    Rodica, cel puţin în privinţa unor articole de îmbrăcăminte, există deja specificaţia „unisex”. Dar mai bine să fim pregătiţi pentru orice fel de surpriză!… Oricum, dacă ar fi sac şi cenuşă – unisex -, poate-ar merita! 🙂

  9. A.Dama zice:

    Vasile Bel, bine-ai venit! E drept că nu s-a generalizat apelativul „tovarăş” în toate domeniile pe vremea comunismului la noi, însă şi în biserică erau mulţi care nu erau „frate”, „soră”, ci tovarăşi… Dacă UE va fi mai dictatoare decât dictatorii cu care ne-am familiarizat? Poate nu în privinţa acestor apelative, care au stârnit într-o fază iniţială mai mult reacţii comice. Dar, în alte privinţe, se poate să fie mai dictatoare. A furnizat suficiente fonduri ca să existe dependenţă de ea, plus că s-a creat cadrul legislativ care pretinde supuşenie. Plus că multe sunt „ambalate” în aşa fel încât să atragă şi, când colo, câtă putreziciune sub ambalajul sclipitor!

  10. Şi postarea e trăznet, dar şi poza, în care „n-ai să doamnă, domnişoară”, nu e singură- helas! ci e cu domnu’. 🙂

  11. … şi, am uitat să spun, păcat că ce e bun, se termină repede: şi postarea, şi poza! 🙂

  12. A.Dama zice:

    Ilef, deci tu ziceai „bonjour maitre professeur”, că noi tot „bonjour madame professeur” ziceam. 🙂 Să ştii că am întâlnit în mediul universitar profesori care nu aveau de gând să folosească „doamnă”, chiar dacă ştiau exact starea civilă a interlocutoarei lor. Explicaţia era: „pentru mine toate sunt domnişoare”. 😀

    Nu ştiu cum se vor adresa de acum încolo studenţii, dar ar fi o discriminare să rămână: „domnul profesor”, iar de cealaltă parte doar „profa”. 😀

  13. A.Dama zice:

    Răsvan, atâta era poza, n-am decupat-o eu, dar poate tu voiai să vezi dacă CENZURAT avea fustă mini sau era şi mai sumar îmbrăcată. Sau deloc. Glumesc. 🙂 Of, ce ţi-e şi cu ce (nu) se poartă!

    M-a distrat una dintre reacţiile cuiva de prin preajma mea: dar cum va fi cu DOMNIŞOARELE DE ONOARE? Oare nu vor mai fi nici din acelea? 😀

  14. 🙂

    Există şi pentru asta o soluţie: „La demoiselle de deshonneur” a lui Joe Dassin.
    Videoclipul, unde mai pui, are şi cîine! 🙂
    http://video.paroles.net/clip/13709

  15. A.Dama zice:

    😀

    Oh, boy! Asta-i voie să zicem? De parcă nu s-ar înţelege din videoclip cine e demoazela!…

    Cum puteau, totuşi, fi atât de sinceri?! Parol. 😀

  16. Alex zice:

    Ciudate decizii se mai iau câteodată. De parcă toate celelalte erau perfect puse la punct şi mai rămăseseră astea!
    Ca să nu mai vorbesc de lipsa de politeţe tot mai des întâlnită. Adică ce era rău sau ofensator să spui „doamnă”, „domnişoară”…etc.? Probabil că e mai bine cu „tradiţionalele” – „fă”, „bă”, „bre”?

  17. Camix zice:

    Dacă se recurge la

    Bună ziua, adamă!

    şi

    Bună ziua, adam!

    parcă sună tolerabil. 😀

  18. viorica zice:

    Imi amintesc cu ani in urma, cineva intra in biroul meu si intreaba de tovarasa Popescu. Era cautata de seful. Cind a aparut tov. Popescu ii spun: „Doamna Popescu, sunteti cautata de seful”. In acel timp in birou era secretara de partid. Nu va pot spune ce „mustruluiala” am luat, cum am avut curajul sa pronunt „doamna”! Dar cu „fa”, cu „bre” puteam vorbi, doar face parte din frumosul nostru vocabular „romi-nesc”.

  19. A.Dama zice:

    Alex, e o chestie ciudată şi cu apelativele astea. Eu am reacţionat negativ de câte ori am auzit pe cineva spunând sau scriind „bre!” Nu pot sa-l asimilez familiar. Există, în schimb, alte apelative care mi se par ok, care pe alţii îi scot din sărite, cum ar fi: „băi” sau „măi”. De altă parte, am întâlnit şi persoane are au reacţionat urât când omul li s-a adresat: „domniţă!” Ce să mai vorbesc de „cuconiţă”!? 😀 Există multă subiectivitate în ultimă instanţă…

  20. A.Dama zice:

    Camix, bravo! 😉 Sunt pe-o minte cu tine. Şi mie mi se par ok „adame” şi „adamo”. 😛

  21. A.Dama zice:

    Viorica, eu zic că nu toţi vorbesc romi-neste! Este unii. 😀 Însă nici vremea aceea când „tovarăşă” era preferat „doamnei” nu mi-o mai doresc. Defel. Doamne, păzeşte-ne!

  22. Alex zice:

    Am râs pe cinste, A.Dama! Mă şi gândeam cum ai reacţiona să ţi se spună „cuconiţă”! 😀
    Aceea cu „bre” nu mi se pare cine ştie ce, pt că eu prea aud acest „bre” – mult utilizat pe plaiuri bărăgăneşti. Deh…”tradiţia”!!? Şi mai reţin un apelativ „compus” care sună şi mai şi: „bre n-auzi!” de parcă te-ai adresa numai surzilor!

  23. ilef zice:

    O sa-ti spunem „buna ziua, Adama Adamovici”, „intrati, Adama Adamovici” si o sa te simti ca o eroina din romanele rusesti.

  24. Alin Cristea zice:

    Catre bloggerii oradeni:

    Primavara Poetilor are loc in Oradea a 3-a oara (a 5-a oara in Romania, participa 60 de orase) – afisul si programul festivalului se pot prelua de pe blogul http://rotundu.wordpress.com

    Tot acolo se gaseste si pagina: Oradea – 465 bloguri.

  25. A.Dama zice:

    Alex, îţi spun eu că nu reacţionez bine la „cuconiţă”, nici la „domniţă”, dar cu atât mai puţin la „duduie”, „duduiţă”. 😀

  26. A.Dama zice:

    IleF, eşti tare! 😛 Uite, acum mă gândeam că prin anagramarea numelui tău, obţinem „elfi”. Sois la bienvenue, Elfa Elfinovici!

  27. A.Dama zice:

    Aline, mulţumesc!!!

Lasă un răspuns

