Scutul şi răsplata


shields

*

Dumnezeu Se autodefineşte faţă de prietenul Său Avram ca scut şi răsplată.

În Genesa 15, 1, El îi cere lui Avram să nu se teamă, fiindcă

„Eu sunt scutul tău şi răsplata ta cea foarte mare”.

Autoprezentarea lui Dumnezeu drept Eu sunt nu ar mai avea nevoie de completare. Dintotdeauna şi deplin, Eu sunt conţine tot ce avem nevoie ca oameni să ne proşternem înaintea Singurului care poartă acest nume. 

Însă avem o serie de cuvinte care ocupă locul numelui predicativ în aceste construcţii autodefinitorii. Avem:

  • pronume: Eu sunt Cel ce sunt, Cel dintâi, Cel de pe urmă, Cel ce loveşte, Acela, Cel ce cercetez;
  • substantive: Domnul, Dumnezeul, Mântuitorul, Răscumpărătorul, Puternicul lui Iacov, Sfântul lui Israel, Împărat mare, Stăpânul, Alfa, Omega, Începutul, Sfârşitul, Rădăcina, sămânţa lui David, Luceafărul strălucitor de dimineaţă, scutul, răsplata, moştenirea, partea ta de moşie. Iar Fiul Se autodefineşte drept: Pâinea vieţii, duh şi viaţă, Lumina lumii, Uşa oilor, Păstorul cel bun, Calea, Adevărul, Viaţa, adevărata Viţă, Fiul lui Dumnezeu;
  • adjective: milostiv, sfânt, gelos, trimis, proslăvit;
  • construcţii adverbiale: de sus, de aproape, de departe, mai înainte ca să se nască Avraam.

Şi mai găsim construcţii cu pronume şi substantive ce îndeplinesc funcţia de complement indirect sau de loc:

Eu sunt cu voi, cu tine, cu omul zdrobit şi smerit, în mijlocul lor. Iar Fiul le spune ucenicilor: Eu sunt în Tatăl şi sunt în voi.

Să revenim acum la scut şi răsplată. Cât de liniştitor, cât de încurajator, cât de reconfortant trebuie să fi fost pentru Avram că aceste asigurări, de apărare şi răsplătire veneau din partea Celui ce Se numeşte Eu sunt!?

Eu sunt scutul tău!

Scutul e o armă, însă e o armă de apărare. E obiectul care îl apără pe cel ce îl poartă. Scutul a fost de-a lungul timpului din piele, lemn, lemn acoperit cu piele, din metal, sticlă, plastic, iar ca formă: dreptunghiular, oval, rotund. 

Dumnezeu îi spune lui Avram că este scutul lui. Dar scutul te apără numai dacă îl porţi. Şi dacă îl porţi cum, când şi unde trebuie… 

Nu ne gândim la Dumnezeu ca la un obiect dur care ne protejează de atacurile vrăjmaşe.

Dar ne putem gândi că ne înconjoară cu bunăvoinţa Lui cum ne-ar înconjura cu un scut (Ps. 5, 12), că ne acoperă cu credincioşia Lui cum ne-ar acoperi scutul sau pavăza (Ps. 91, 4).

Cu condiţia să-L purtăm! În afara sau în lăuntrul nostru?

Eu sunt răsplata ta cea foarte mare!

Răsplata ne orientează într-un domeniu mercantil. Răsplata e sinonimă cu „moştenirea”, cu „partea de moşie”. 

Avram tocmai refuzase darurile împăratului Sodomei, iar Dumnezeu îl şi asigură pe prietenul Său că El este răsplata lui cea foarte mare… Adică infinit mai mult decât ce refuzase Avram, temătorul de Dumnezeu.

Răsplata e sinonimă cu adevărata plată, pentru că „cel ce seamănă neprihănirea are o adevărată plată”, pe când câştigul celui rău este înşelător  (Prov. 11, 18).

Oare este El scutul şi răsplata noastră? Arma cu care ne apărăm şi câştigul cel mai sigur.

Oare ne stă bine scutul credinţei, aşa încât să ne apere de răul care vine şi pe dinainte, şi pe dinapoi, şi deasupra, şi dedesubtul nostru?

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De gândit. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Scutul şi răsplata

  1. ilef zice:

    In seara aceasta sunt tare fericita, fiindca am primit in dar o icoana sfintita, icoana unui sfant tare drag mie!

    Eu…am tinut in mana scutul, l-am scapat, l-am ridicat din nou, iar l-am scapat, s-a mai ciobit, l-am mai carpit, nu cu mare mestereala, invat, citesc, ascult maestri renumiti, le privesc stradania. Scutul creditei mele are multe fisuri bietul de el si e fragil ca sticla tocmai cand il cred mai rezistent. Si imi da tarie cand cred ca nimic nu ma poate apara, fiindca nici eu nu stiu ce putere de autoconsolidare capata daca eu ma ingrijesc doar sa nu-l abandonez. N-ar trebui oare sa ne apropiem si sa ne apropriem scutul credintei asemenea cavalerilor de odinioara care nu se desparteau de armura lor si se ingrijeau ca ea sa fie mereu curata, stralucitoare, purificata…

  2. Rodica Botan zice:

    Mie mi se pare aproape hazliu faptul ca dupa ce ne apara El ne rasplateste…rasplata la ce? Ca El face toata treaba, noi doar trebuie sa ne ascundem in El, Sub aripile Lui ocrotitoare…si pentru asta sa fim rasplatiti?

    Dar asta este salvarea data de El…El a stat in fata noastra si a luat loviturile ca noi ascunsi dupa El sa fim rasplatiti pentru o victorie nemeritata. Si totusi lumea nu-si cauta mintuirea, desi este asa de simpla…si gratuita.
    Doamne deschide-le ochii sa vada toti cit esti de bun!!!

  3. Alex zice:

    In seara asta am vazut o fază care mi-a plăcut. Un copilaş, destul de mic, se căznea să meargă singurel. Cu paşi repeziţi şi nesiguri. Mama lui îl veghea de aproape, dar fără să intervină. Când Puiul a căzut şi a început să plângă pentru că se lovise, mama a venit repede, l-a luat în braţe şi l-a mângâiat cu drag. Iar plânsul a încetat.

    Aşa şi Tatăl – Cel ce ne este şi Scut şi mângâiere şi sprijin şi putere şi iubire şi….TOT!

  4. A.Dama zice:

    Dragă IleF, e bine să ne uităm la credinţa şi la faptele de credinţă ale sfinţilor lui Dumnezeu, dar să Îi acordăm numai Lui închinare, pentru că în Numele Lui trebuie să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pământ şi de sub pământ. Şi nimeni nu poate fi vrednic de închinare în afara Lui, fiindcă El S-a dat din dragoste şi fără să fi avut vină. Restul oamenilor, oricât de sfântă viaţă ar trăi, sunt sub vină!

    Am zâmbit la asocierea cu armura cavalerească. Oare ştii pasajul acela din Efeseni 6 în care este prezentată armura credinciosului? El trebuie să aibă mijlocul încins cu adevărul, să îmbrace platoşa neprihănirii, să poarte coiful mântuirii, să aibă în mâini sabia Duhului, scutul credinţei, iar în picioare să poarte râvna Evangheliei păcii. 🙂 Da, ar fi extraordinar dacă am fi măcar atât de grijulii cu toate aceste detalii de îmbrăcăminte şi accesorii, cum erau cavalerii cu armura lor! 🙂

  5. A.Dama zice:

    Da, Rodica, se poate să privim lucrurile şi în ordinea propusă de tine. Mă gândesc totuşi că e o diferenţă între cei ce aşteaptă plată de la oameni şi cei care lucrează prin credinţa că vor avea de la Dumnezeu răs-plată! Adică infinit mai mult. Unii dintre noi căutăm aici mulţumirea, împlinirea, realizări de să le scoatem ochii celor de lângă noi, iar spre cele sfinte privim cu indiferenţă sau din obligativitate. Pe când El ne vrea cu tot ce ne aparţine ca o jertfă plăcută Lui, aşa cum Avraam a fost gata să renunţe la odorul lui cel mai scump pe lume, doar ca să asculte de glasul Celui Atotputernic. Aşa că… atunci când suntem fermecaţi de plata oamenilor, pierdem din orizontul vizual răsplata Lui, infinit mai valoroasă. Iar scutul e tot pentru cei care cred fără să vadă. 😀

  6. A.Dama zice:

    Alex, aşa ar trebui să ne încredem în El, ca nişte copilaşi. Pruncul din istorioara ta nici măcar nu era conştient de pericol, aşa că s-a avântat cu curaj înainte. Şi totuşi, braţele ocrotitoare şi inima mamei erau acolo, gata să-l redreseze de la întâia cădere, de la prima lovitură. 🙂

  7. Alexander zice:

    EU sunt cu tine, alaturi de tine, este cea mai des intalnita promisiune din Scriptura, mai puternica decat Eu te iert.

  8. A.Dama zice:

    Alexander, nu-i aşa că e încurajator? Dar ştii ce-am mai remarcat verificând aceste expresii? Am remarcat că de foarte, foarte multe ori apare: „Şi vor şti că Eu sunt Domnul”. Această „ştiinţă” ne înspăimântă şi ne farmecă.

  9. Pingback: Articole interesante pe bloguri, 08 - 14 februarie 2009 « Stiri Crestine - Fii un crestin informat!

Lasă un răspuns

