(my) heart 4 u


CARTEA 1 LUI PAVEL APOSTOL LA CORINTEANI („Noul Testament de la Bălgrad”, p. 451)

CAP 13

Arată că nece un dar nu poate fi iubit înaintea lui Dumnezău fără dragostea. Derept aceaia, laudă pre dragoste.

1. Să aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor şi dragoste n-aş avea, fire-aş ca o arame răsunătoare şi ca un chimvol nerăsunînd.

2. Şi să aş avea prorocie şi să aş cunoaşte toate tainele şi toată înţelepciunea şi să aş avea toată credinţa, cît să poci şi munţii muta, iară dragoste n-aş avea, nemică nu sînt.

3. Şi de aş împărţi surumanilor toată avuţiia mea şi să aş da trupul mieu spre ardere, şi dragoste n-aş avea, nece un folos nu mii-are fi.

4. Dragostea îndelung rabdă, dragostea miloasă-i, dragostea nu pizmeaşte, dragostea nu hicleneaşte, nu să înalţă.

5. Nu face necuviinţă, nu caută carele sînt ale ei, nu să mînie, nu cugetă rău.

6. Nu să bucură de strîmbătate, ce să bucură de adevăr.

7. Toate sufere, toate creade, toate nădăjduiaşte, toate rabdă.

8. Dragostea neceodată nu să obîrşiaşte, iară prorociile să vor deşărta, limbile încă vor înceta şi înţelesătura să va sfîrşi.

9. Că denn parte înţeleagem şi den parte prorocim.

10. Iară cînd va veni cel deplin, atuncea carea e den parte să va ştearge.

11. Cînd era(m) cocon, ca coconul grăiia(m), ca coconul gîndiia(m), ca coconul înţelegea(m); iară deaca fuiu bărbat, lăsaiu ceale coconeşti.

12. Că vedem acum ca prin oglindă şi prin cuvinte întunecate, iară atunce faţă făţiş; acum înţeleg den parte, iară atuncea voiu cunoaşte cumu-s cunoscut.

13. Iară acum rămîne credinţa, nădejdea, dragostea, aceaste trei; iară mai mare den aceastea dragostea-i.”

*

p.s. până când vom vedea faţă făţiş, imaginăm, denaturăm, inventăm, închipuim.

*

_____*#########*______________
____*##########*_____________
__*##############___________
__################__________
_##################_________**####*
__##################_____*##########
__##################___*#############
___#################*_###############*
____#################################*
______###############################
_______#############################*
________*##########################
__________########################
___________*####################*
____________*##################
_____________*###############
_______________#############
________________##########
________________*#######*
_________________######
__________________####
__________________###
___________________# *

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De viaţă. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

29 de răspunsuri la (my) heart 4 u

  1. Camix zice:

    Na, bun. Cred că de scrisu fost-a şi mai greu decât mi-a fost mie de cititu. 🙂
    Textul ăsta a fost pretext pentru organizarea unui concurs în liceul nostru. Şi mi-a făcut mare plăcere să particip la el. Chiar şi aşa, ştiindu-l, n-a fost uşor exerciţiul.

    Interesant de neobişnuită iubirea asta a ta deformată. Poate că, pe lângă imperfecţiunile „necesare” naturii umane, e vorba şi de matematica incorectă pe care o reprezintă iubirea. 😀

  2. Gellius zice:

    A.Dama,

    Mă bucur să văd că macii tăi „curs-au” în chip de inimă. Scrie-ne şi pe noi pe liniile încă disponibile!

  3. A.Dama zice:

    NA – e ardeleneşte. 🙂 Păi, a fost scrisul mai cu atenţie! 🙂

    Şi nu mi-am explicat de ce o dată „denn” e aşa, iar altădată cu 1 n. Însă, există nişte legi care ţin de istoria limbii, de evoluţia ei, iar ele pot fi reperate pe text. Culmea e că am dus şi eu o dată textul la elevii mei – singurii mei elevi – dar a fost mai mult pentru divertisment, decât pentru analiză.

    Relecturându-l acum, mi-a plăcut mult sintagma „faţă făţiş”. Şi cred că şi „înţelesătura”.

    Dar, dacă mă provoci cu deformările, trebuie să-ţi spun că inima aceea e muzicală, nu matematică. 😀

  4. Camix zice:

    Mie cel mai mult cred că mi-a plăcut „cât să poci şi munţii muta”. 🙂

    Nu mă poci abţine, trebuie să întreb dacă totuşi nu e vorba de matematică pe muzică? 😀

  5. A.Dama zice:

    Ce tare, Gellius! 🙂

    Păi, cum să-ţi spun, sigur că e loc! Inima e un a-topos, deci liniile se pot înmulţi, se pot rearanja, se pot face desene multe. Şi linia chiar poate ţine loc de inimă. 😉

  6. A.Dama zice:

    Camix, oare cum e la pers. a 3-a sg? Eu mă poci, tu te poci, el se poace? 😀

    Deci, uite, îţi fac un hatâr. E muzică în care se folosesc elemente matematice! 😛

  7. Alex Androne zice:

    A.Dama, mulţumesc mult şi pentru minunăţia aceasta! Pentru că asta este un astfel de text. L-am „savurat” de câteva ori. Chiar e foarte frumoasă limba noastră românească. Iar formele ei arhaice au un parfum de vin vechi şi de pâine făcută în cuptor vechi, pe vatră…
    Mare realizare a fost atunci această tipărire în limba română, a cuvântului lui Dumnezeu! Le-am citit la şcoală elevilor fragmente „den Predoslovia” Noului Testament de la Bălgrad, în care Simion Ştefan sublinia nevoia de a fi înţeles cuvântul sfânt de cître toţi românii. Şi când vedem cum „pocesc” oamenii de azi limba cu tot felul de bazaconii de cuvinte inventate, prescurtate, stâlcite…. Păcat! M-a distrat mirarea unora dintre elevi la auzul anumitor cuvinte. „În ce limbă sunt?” – Păi în română!.. (şi-mi venea să adaug nişte epitete din Marius Chicoş Rostogan al lui Caragiale, la adresa unor „isteţi”, dar lasă…).
    Mi-am amintit că în clasa a IX-a am avut răbdarea să citesc letopiseţele lui Gr. Ureche, Miron Costin şi I. Neculce. M-am chinuit niţel, dar am învăţat multe cuvinte faine. Când am citit apoi pe Sadoveanu, mi se păreau atât de familiare….
    Mi-am mai amintit de unii bătrâni pe care i-am apucat în anii copilăriei, la ţară, şi care foloseau asemenea cuvinte sau construcţii gramaticale de care azi ne mirăm. O limbă curată, frumoasă, „miezoasă”. Aveau un fel de a vorbi cu multe sensuri subtile, pe care riscai să le scapi, fără să ţi le explice cineva. Te prindeai…bine! Nu te prindeai… să fii sănătos!
    Tare frumos! Mi-a plăcut mult.
    Eu mai am o curiozitate mare: oare cum o fi sunat limba dacilor? Se va putea afla vreodată? Ar fi minunat să ştim măcar puţin…Uite, asta mă „roade” pe mine!!

  8. Dan H zice:

    Am avut impresia ca citesc o traducere a lui Grigore Ureche…

  9. DanutM zice:

    Mie-mi place mult versetul 11, cel despre ‘coconi’ si ‘barbati’. Dar ma apuca durerea cind vad cit de multi ‘coconi’ si cit de putini ‘barbati’ adevarati sunt in generatiile care vin dupa noi. Iar jalea este si mai mare cind vad o multime de fete de calitate care nu-si gasesc ‘jumatatea’ potrivita in baietimea dimprejur.
    Oare exista pe undeva ‘fabrici de barbati”? Eu n-am vazut pina acum decit reclame. Inca astept sa vad produsele finite.

  10. A.Dama zice:

    Felicitări, Alex! 🙂 Eu am citit doar fragmentar letopiseţele. Cred că şi cine citeşte azi Caragiale şi Creangă poate învăţa cuvinte de samă sau o samă de cuvinte. 😛 Limba a evoluat mult, însă cei mai mulţi merg pe un vocabular uzual, 500 de cuvinte, şi gata. Limba literară nu se cunoaşte.

    Din fondul dacic au rămas câteva cuvinte, nu prea multe: abur, ademeni, aidoma, arunca, baci, baltă, bară, băga, boare, bordei, brad, brânză, burtă, buză, caier, căciulă, copac, copil, ciocârlie… şi mai găseşti tu aici. 🙂 Sigur, măcar aşa poţi să-ţi faci o idee despre limba vorbită de înaintaşii noştri. 🙂

  11. A.Dama zice:

    Dan H., 😛 ! Dar ai citit măcar ceva pre limba lui Ureche?

  12. A.Dama zice:

    Dănuţ, am mai scris despre cocon, că mi-a plăcut versetul acesta 🙂 .

    În privinţa stadiilor de dezvoltare de la cocon la bărbat, asta ştiţi voi mai bine, cei în cauză. 😛

    Şi ar mai trebui o fabrică, nu doar pentru cei care traversează stadiile în mod progresiv, ci şi pentru cei ce au regresat. 😀

  13. DanutM zice:

    Aici intram in alt soi de cazuistica si nu ma pot pronunta pina nu ma duc si eu la medic 🙂

  14. A.Dama zice:

    Aici tu ai trecut în zona umoristică, nu-i aşa? 😀

    Rimează cu cazuistică. 😛

  15. Camix zice:

    În mod progresiv sau regresiv, nu? Nu ca aici, nu? 😀

  16. A.Dama zice:

    Camix, tu de unde ai mereu melodiile exacte, pozele care se potrivesc în ramă, fără să fie tăiate? 😀 Am râs cu lacrimi.

  17. Camix zice:

    Se declanşează asocierile instantaneu. 🙂 Funcţionez asociativ.

    Ce bine că mai sunt şi lacrimi cu plus în faţă.

  18. Alexander zice:

    Dostoievsky Feodor

    Frumusetea nu este numai un lucru cumplit, ea este si un lucru misterios. Acolo Dumnezeu si diavolul se lupta pentru stapanire ( suprematie) , iar campul de batalie il reprezinta inima omului.

  19. calatorru zice:

    partea cu coconul mi-a placut si mie. desi banuiesc ca ar trebui sa indragesc mai mult partea cu iubitu`…da inca exista speranta, ca putin cate putin cresc si eu… „iară deaca fuiu bărbat, lăsaiu ceale coconeşti.”
    🙂
    hmm… sexist textul de aici. totusi barbatii trebuie sa invete sa iubeasca, femeile parca stiu, nu stiu cum si de unde au invatat 🙂
    good day A.Dama!

  20. LORELEI zice:

    Stii ma gandeam…oare in baza credintei sau a dregostei vom intra in cer?sau in baza nadejdii ca suntem mantuiti?
    …Si Dragostea care-i mai mare oare e aceeasi dragoste care o numesc eu?e a mea , a noastra? sau este dragostea LUI. Fiindca ceea ce este scris in Corinteni,nu pare a fi dragoste omeneasca ci mai degraba,este un sablon spre care noi ne uitam si pe care-l dorim pentru noi.
    …As vrea macar sa pot admira un om car re o astfel de inima …pana acum nu am vazut 🙂 (bine eu la capitolul iubiri si dragoste stau prost ..poate ca nici bine nu vad…)

  21. LORELEI zice:

    Salut! pe unde esti? ne-ai „furat inimile” si ai plecat? esti ok?

  22. Alex zice:

    Ce linişte e pe aici! Vacanţă plăcută tuturor!

  23. cllod zice:

    Buna, acesta este un mesaj pentru toate blogurile care sunt pe blogul meu in blogroll. M-am hotarat ca in afara unor categorii de bloguri, sa pastrez in blogroll doar blogurile care includ (in blogroll sau o alta forma) un link carte blogul meu. Dupa ce citesti acest mesaj te rog sterge acest comment. O zi buna.

  24. rb. zice:

    In 1980 cind am venit in America, la biserica noastra a venit un roman credincios, care fusese nascut in SUA si ai carui bunici emigrasera prin 1800 si ceva din Romania.

    Unchiul meu, care era pastor, i-a dat un cuvint; si pentru ca toti eram emigranti si nu stiam prea multa engleza, a trebuit sa ne vorbeasca in romaneste…

    Omul a inceput serios sa ne spuna un salut… si noi am inceput sa ne tavalim pe jos de ris… unchiul meu de la amvon se uita nelinistit… omul era uimit de reactia noastra… Este una sa citesti si sa recitesti ca sa poti sa intelegi, mai ales ca textul este atit de cunoscut… dar… alta este sa auzi un accent autentic pastrat de tribul asta de romani vechi din vremuri stravechi…

    Oricum ar fi fost spus insa…dulce e graiul nostru romanesc…mai ales cind il folosim sa vorbim despre dragoste…
    Si sper ca n-am ajuns sa fiu pentru voi acuma ca un „chimvol nerasunind”
    rb.

  25. A.Dama zice:

    Alexander, ca sa vezi frumusetea, e nevoie de lumina! 🙂

    Calatorrule, poate risti o convocare la mai-marii turmei. Sa zici tu ca e sexist textul e grav. 😀 Dar macar stii ca femeile stiu sa iubeasca! Putini barbati o recunosc. 😛

    Lorelei, multumesc de „strigate” amicale! Am ajuns la un moment dat aproape de tine, dar, n-a fost sa fie sa ne intalnim… In legatura cu intrarea in cer, credinta sigur e absolut necesara: „Cine crede in Fiul are viata”. In legatura cu dragostea, hm, daca El e dragoste, ceva/cineva mai mare decat El nu exista. Noi suntem niste firimituri de dragoste.

    Alex, multumesc de urari! Prompt, ca de obicei. 🙂 Uite ca pentru unii se gata vacanta… Sa fie un an plin de roade noi!

    Cllod, din cand in cand mai arunc cate o privire la tine pe blog. Din partea mea, poti sterge lumea adamaica de la linkuri! Sanatate si intelepciune in toate!

    rb., bine-ai venit! Pe-aici a fost liniste o vreme. Poate se mai tulbura apele. 🙂 Da, e dulce graiul romanesc, pacat ca se cunoaste din ce in ce mai putin!…

  26. LORELEI zice:

    sa nu-mi zici ca ai trecut pe la poarta si nu ai dat o fluieratura…pf. lasa data urmatoare cand trec eu poate pe langa poarta ta…sau ne vedem intr-un sat „neutru” 🙂 .

  27. A.Dama zice:

    Lorelei, mă faci să mă sparg de râs! Fluierături zici? Ce-s alea? Cred că nici când eram copil nu mă pricepeam… Mai degrabă strigam după „indieni” ceva de genul „auuuu-uaaaaa” decât să fluier. Dar ştiu cânta la fluier – ăla pe note, nu ăla al arbitrului. 😀

    Da, am fost aproape, într-acel oraş cu faţa zbârcită şi spoită, cu oameni destul de agresivi, de fapt… oameni de toate soiurile. Lasă că găsim noi o cafenea undeva, cândva, pe la jumătatea drumului. 🙂

  28. LORELEI zice:

    nu, nu , nu ….vai nu pot sa cred.macar ca aruncai cu o pietricica in geam,…un bip ceva, un mesaj …am sa-ti las numarul si data viitoare poate,poate – 🙂 te imbratisez cu dragul cerului.

  29. A.Dama zice:

    Da, să ştii că am avut atunci un gând pentru tine! Trebuie să fi sughiţat. 😀 Păi, mi-am amintit de invitaţia la cafea. Dar n-au intrat zilele în sac, mai vedem noi. 😉 Să fie senin şi cântec lin!

Lasă un răspuns

