Afară sunt câinii…


Asupra lui „afară” nu ne vom opri, cu toate că deschiderile sunt multiple:

  • gândindu-ne, de exemplu, la scoaterea afară din tabără a bolnavilor, stigmatizaţilor, leproşilor ori a păcătoşilor, pentru a fi separaţi de cei sănătoşi sau pentru a fi ucişi cu pietre,
  • gândindu-ne la cele două sintagme: omul dinlăuntru şi omul dinafară,
  • gândindu-ne cum erau scoşi din cetăţi nebunii Evului Mediu şi trimişi pe mare…
  • gândindu-ne la aparenţele care înşală – acel în afară văzut de la prima ocheadă, ceea ce izbeşte privirea, ori „mormintele văruite”…

Există o serie întreagă de funcţionalităţi ale acestui „afară”, însă ne-a atras de astă dată substantivul „câini”, care apare în enumerarea următoare:

Afară sunt câinii, vrăjitorii, curvarii, ucigaşii, închinătorii la idoli şi oricine iubeşte minciuna şi trăieşte în minciună! (Apoc. 22, 15)

În afară de substantivul „câini” – cu semantismul zoologic, toate celelalte sunt din sfera antropologicului. Întrebarea imediată a fost: ce caută într-o enumerare a tipologiilor umane un animal?

Întrebarea următoare: de ce „câinele”? E paradoxal să zici „afară vor fi câinii”, cu referire la Rai, respectiv cu privire la ce rămâne în afara lui. Ştim din alt text că în Rai, toate animalele, toate jivinele vor fi în bună înţelegere, nu vor mai fi „carnivore”, leul va mânca paie ca boul, lupul şi mielul vor paşte împreună. Toate vor fi în aşa fel, încât să ne dea nouă paradigma peste cap.

Oricine ştie zicala: Câinele este cel mai bun prieten al omului. Dar nu are nimic a face aici zicala! Apoi, întrebarea retorică a celor mal-trataţi: Ce suntem, câini, nu oameni?

Trimiterea pe care am găsit-o şi care ar trebui să lămurească întrebările este la următorul pasaj:

Toţi păzitorii lui sunt orbi, fără pricepere; toţi sunt nişte câini muţi, care nu pot să latre; aiurează, stau tolăniţi şi le place să doarmă. Totuşi, sunt nişte câini lacomi, care nu se mai satură. Sunt nişte păstori care nu pot pricepe nimic; toţi îşi văd de calea lor, fiecare umblă după folosul lui, fără abatere: „Veniţi, zic ei, am să caut vin şi ne vom îmbăta cu băuturi tari! Mâine vom face tot ca azi, ba încă şi mai rău. (Is. 56, 10-12)

Prin urmare, în enumerarea de mai sus, unde apar „câinii” pe lângă vrăjitori etc., câinii sunt, în fond, o metaforă pentru oamenii răi, lacomi, preocupaţi doar de propria persoană. Păzitori orbi – e un nonsens, nu ar fi puşi orbii să păzească. Orbi fără pricepere – alt nonsens. Orbii au pricepere, dar aici e vorba de altă orbire. Câini muţi, care nu pot anunţa primejdia, păzitori care aiurează, care stau tolăniţi şi le place să doarmă – nefuncţionalităţi evidente.

„Toţi sunt nişte câini lacomi”. Câinele este, de felul lui, un animal gurmand. Mănâncă mult şi aproape orice. În alte texte unde sunt enumeraţi cei care vor fi afară din Împărăţie, sunt regăsiţi şi cei lacomi. De aceea, înclinaţia noastră e de a socoti aici câinii drept metaforă pentru cei lacomi. Am găsit şi interpretarea că cei netăiaţi împrejur erau numiţi de cei circumcişi „câini”. Însă, în alte pasaje, lacomii, hrăpăreţii, hoţii, beţivii sunt enumeraţi printre cei care vor fi afară.

Două evocări am ales pentru lacom. Flămânzilă, pe care copiii de azi l-ar considera „mutant”, cu toate că funcţia actanţială a lui Flămânzilă este una pozitivă. Precum fârtaţii săi, Gerilă, Setilă, Ochilă, Păsăr-Lăţi-Lungilă, ei au un rol concret în reuşitele iniţiatice ale lui Harap-Alb.

A doua evocare este Gargantua, personajul hiperbolic al lui Rabelais. Gargamela îl poartă în pântece pe Gargantua vreme de 11 luni. În tot acest timp, ia parte la o serie de ospeţe monstruoase. În plină indigestie, îşi naşte pruncul prin ureche…

În imaginea de mai jos, aparţinându-i lui Gustave Doré, Gargantua e reprezentat mâncându-şi salata în care erau amestecaţi pelerinii.

Afară sunt câinii… afară sunt lacomii!

În acest răstimp antepascal, să ne oprim puţin asupra câtorva tipologii ale outsiderilor. Ale celor care vor fi afară din Împărăţie. Ca un exerciţiu cathartic.

About A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De gândit și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

39 de răspunsuri la Afară sunt câinii…

  1. Camix spune:

    Afară sunt câinii oricum!😀 Pline străzile de ei! Nu te mai poţi apăra de ei!😛

    Lăsând gluma la o parte, adevărul e că nu am stat să meditez niciodată la expresia aceasta şi e ciudat că nu mi-a ridicat semnele de întrebare pe care ţi le-a ridicat ţie, pentru că, la prima vedere, nu ştii ce să crezi despre semnificaţia câinilor acolo. Mi-a făcut bine analiza ta, pentru că mă va face mai alertă de acum încolo şi în privinţa altora.

  2. A.Dama spune:

    Camix, adevăru-i că nu ştiu cât e de „theologically correct” acest articol. Meditam şi eu „cu voce tare”.😛

    Când îmi scrii de câinii de pe străzi, nu pot decât să îmi dau seama cât sunt de… nepractică. Da, chiar aşa. Lumea va avea cu totul alte aşteptări de la acest titlu, acuma realizez… Hm.

    Dar tu crezi că e o judecare a celuilalt sau o invitaţie la autoanaliză?

  3. romuluss spune:

    Interesanta abordarea ta, gandesti anatomic, incercand sa remarci detalii la care multi nu le observa semantica.
    Felicitari pentru exercitiul cathartic.

  4. Ted spune:

    Fain de tot. Si daca tot ai studiat despre caini, ce ai aflat? „Canes venatici” ai mei vor ajunge pe vesnicele plaiuri ale vanatoarei?

  5. ciprians spune:

    Intr-un grup de studenti, unii cu inexplicabile veleitati -avand in vedere posibilitatile lor, grup pe care-l frecventam impreuna cu con-blogerul Romuluss, cineva a citit din Evanghelie la inchinare „acolo unde va fi plansul si sclipirea dintilor”.😀 😀 Unii-si fac albiri de dantura de-acu’, dar involuntar.

    Cat despre caini, sa nu-i discriminam!😀
    In fond, ar trebui sa ne aducem aminte totdeauna ca va fi un „afara” si un „inauntru”, iar Colt-Alb ne poate deveni nickname.😦 Sper ca nu!

  6. am fost aici spune:

    A.Dama… interesant!

    Romuluss… cand eu gandesc anatomic, prietenii imi spun ca sunt shallow!🙂

  7. dadatroll spune:

    Pai, normal, ca afara ca doara n-or fi in casa.

  8. Debora spune:

    Foarte interesanta corelarea versetului din Apocalipsa cu cel din Isaia! Aveam un bunic care iubea cainii si ne-a spus de mai multe ori, mangaind maidanezul adoptat de noi dupa ce a fost salvat de fiica mea de la moarte sigura, ca nu intelege de ce spune Domnul „afara vor fi cainii…” cand cainele este un animal atat de inteligent si de credincios. Acuma incep sa inteleg.

  9. A.Dama spune:

    Romuluss, mulţumesc, dar nu ştiu dacă e ceva de felicitat aici.🙂

  10. A.Dama spune:

    Ted, vânătoarei… vânătorii!😛 Măcar tu nu ai lăsa câteva milioane de dolari moştenire câinilor!

  11. A.Dama spune:

    Ştii, Cipri, după ce mi-a spus Camix de câinii vagabonzi, m-am gândit că ar putea sări pe articolul meu cei de la protecţia animalelor. Brrr! Unde dai şi unde crapă! Mi-au plăcut dinţii tăi sclipitori!😛

  12. A.Dama spune:

    Dadatroll, sunt convinsă că ai citit doar titlul.😀

  13. A.Dama spune:

    Debora, să-ţi trăiască şi fiica, şi preferaţii / preferatele ei (animăluţe)!

  14. A.Dama spune:

    Am fost aici,

    nu mi-a venit să mă leg de exprimarea lui Romuluss. Cred că s-a gândit la anatomia câinelui gurmand, care mănâncă, mănâncă şi nu se mai satură!

    Bun venit, am fost aici!😛 Ciudat nickname!😀

  15. anaAyana spune:

    Afară să fie legat cu exteriorul şi cu animalele? Adică, toţi cei care nu sunt înăuntru sunt altfel decât oameni?

  16. romuluss spune:

    A.Dama,

    „Cred că s-a gândit la anatomia câinelui gurmand, care mănâncă, mănâncă şi nu se mai satură”,

    explicatia era acolo :

    „gandesti anatomic, incercand sa remarci detalii la care multi nu le observa semantica”.

    Nu inteleg ce nu era clar??? nu am folosit remarci injurioase, jignitoare, ci apreciative la adresa ta. Ma rog….

  17. A.Dama spune:

    Nu cred ca ar merge lecturat asa, Anaayana! Fiindca si inauntru, si afara sunt „oameni”. „Afara” din Imparatie vor fi cei care au facut raul. Inauntru vor fi cei care au facut binele. Iar cum e cu imparteala asta… ce stim noi??? „Cainii” care apar in aceasta enumerare cred ca sunt oamenii lacomi. Cineva imi zicea despre 2 caini pe care ii avea ca nu stiu sa se opreasca din mancat. Cat le da, atata mananca.😀

  18. am fost si eu aici spune:

    Romuluss… glumeam si eu. am inteles ce ai vrut sa spui, dar trebuie sa recunosti ca in afara contextului de aici, ‘a gandi anatomic’ are un caracter amuzant. cel putin pe mine m-a facut sa rad…

    A.Dama… multumesc de welcome. si mie imi place nickname-ul tau.🙂

  19. A.Dama spune:

    Romuluss,

    stiu ca nu ai folosit remarci injurioase! Dupa cum te „intuiesc”, nici nu ai folosi asa ceva. Cred ca reactia lui „am fost aici” s-a datorat cuvantului „anatomic” – in general, trimiterea la anatomie provoaca anumite feedbacks. Tu ai zis „gandesti anatomic”, referindu-te la o gandire minutioasa, nu la o gandire care trimite la trup, la anatomia trupului… Si-atunci am glumit cu „am fost aici”, spunandu-i de anatomia cainelui. Deci remarca pentru el a fost in gluma!

    Oare acum e clar?🙂

  20. romuluss spune:

    A.Dama,
    Nu stiu daca remarca lui „am fost aici” vizavi de ceea ce vroiam sa exprim eu este corecta, eu stiind ce am vrut sa zic, pot afirma ca nu doream sa fac aluzii la superficialitate(shallow).

    Pe de alta parte sa fac afirmatii total deplasate la un articolo bine calibrat ca si acesta …. ar fi trebuit sa citesc pe un alt site si sa scriu comentariul pe siteul tau😦 .

  21. A.Dama spune:

    Faza asta m-a amuzat, Romuluss! Ti-am scris deodata cu „am fost si eu aici”. Dupa ce am trimis comentariul meu, am vazut ca astepta sa fie aprobat al lui. El iti scria tot tie, in primul rand.

    Acum ai inca o confirmare. Ti-am zis deodata ca glumeam! :)))))))

    Am fost si eu aici, multumesc!!!

  22. am fost si eu aici spune:

    „Si-atunci am glumit cu “am fost aici”, spunandu-i de anatomia cainelui. Deci remarca pentru el a fost in gluma!”

    oh!!! mi-a scapat partea asta! funny!!!🙂

  23. romuluss spune:

    Exact A.Dama,

    o gandire care nu pierde din vedere detalii marunte, dar importante, de fapt a fi atent la orice argument este apanajul unui bun cercetator.

    Daca cineva a avut aversiune fata de anatomie – este problema lui, eu consider anatomia un domeniu deosebit.

  24. am fost si eu aici spune:

    „…eu consider anatomia un domeniu deosebit.”

    si eu!🙂

  25. A.Dama spune:

    Am fost si eu aici, nu-ti alegi un nickname mai scurt? Glumesc. Dar te-ai prins.😀

    Fusei si eu o vreme

  26. Camix spune:

    😆

    Vai mortală faza cu fuseşi şi tu o vreme…

    Eu cred că „am fost” e incorect. Temporal vorbind.😀 Că „am fost”, de fapt este „sunt pe aici”. Nu poate fi vorba de trecut decât atunci când nu va mai fi.
    Deci îl rebotezăm.😉

  27. A.Dama spune:

    Camix, nu-l putem reboteza pe „am fost şi eu aici”, fiindcă ar trebui să dăm şi un miel. Ştii tu!🙂

    Deşi, dacă tot vin Paştele, ar merge târguiala cu mielul.😛

  28. hibiscus (candva am fost si eu aici) spune:

    desi nu sunt pe deplin convins de argumentul lui Camix, sa zicem ca aveti si voi ceva dreptate. prin urmare, sa lasam ce-a fost sa fie.

    acuma, cine pregateste mielul!?🙂

  29. Camix spune:

    Tu pregăteşti mielul, că nu te-ai lăsat botezat de noi, ci te-ai botezat singur.😉

  30. hibiscus spune:

    pai, cand am vazut ca era sa fiu catapultat in piscina, am sarit.😉

  31. A.Dama spune:

    Crezi că te-am fi aruncat în piscină? Era prea simplu!😉

    Nu ştiu de unde vine „hibiscus”.😛 Dar la Tm, există Universitatea Tibiscus.😀

  32. hibiscus spune:

    ‘hibiscus’ cred ca e o floare. apoi mai e si o strada in centru. de-acolo l-am luat eu.🙂

  33. Camix spune:

    Care era piscina? că n-o văd.

  34. hibiscus spune:

    ai nevoie de piscina pentru botez. nu?

  35. A.Dama spune:

    La noi se face botezul în baptistier sau în ape curgătoare.😀

    Am văzut floarea.😛

  36. agnusstick spune:

    Mă gândesc că lăcomia nu este neapărat negativă. Dacă este vorba de hrană, care dă viaţă, să nu te mai saturi nu poate fi ceva rău. Dar aici esenţială e viaţa, calitatea, ţelul, semnul sub care stă. Sau nu stă… Când iubeşti pe cineva (sau ceva, să zicem un câine sau un purceluş de Guineea), vrei să-i faci plăcere, iar cea mai mare bucurie a animalelor (în afară de câini – de unii câini – şi de cai probabil) este să mănânce. Nu cred că pe toţi câinii îi caracterizează în primul rând lăcomia de hrană, pe unii (am şi eu unul aşa, şi am văzut câteva cazuri la maidanezi) îi atrage mai întâi dragostea omului.
    Pentru contextul biblic mi se par mai importante trei trăsături negative ale câinilor. Gelozia (mângâie pe unul, şi vor sări ceilalţi să-l muşte – văd asta zilnic), spiritul de haită exclusivistă şi imposibilitatea stăpânirii instinctelor. Ultima nu este generală, dar există câini care-şi muşcă stăpânul. În orice caz, câinii se luptă între ei pentru putere, şi celui slab nu i se arată milă.

  37. A.Dama spune:

    Agnusstick, bine-ai venit! Evident că ce scrii tu aici ţine de un pragmatism ale cărui reguli le (re)cunosc cei în situaţie.
    Dar cu lăcomia, dacă e să fie vreuna bună, poate găsim în Psalmi, metaforic vorbind, că „nu mă satur de învăţăturile Tale”. Asta îmi aminteşte însă de un anumit tip de obezitate, despre care am scris aici:

    https://adamaica.wordpress.com/2008/11/16/obezitate-spirituala/

    Şi deja sună rău. Mă tot citez. Oribil.😀

  38. agnusstick spune:

    Mulţumesc! Sper că nu crezi că îţi contest analiza, e doar o opinie fără un studiu în spate, şi oarecum influenţată de părerea mea despre câini.
    Faptul că te citezi e un semn că eşti încă de acord cu tine însăţi, ceea ce nu poate fi oribil până nu faci ceva oribil. Iar blogul ăsta e departe de aşa ceva…

  39. A.Dama spune:

    Agnusstick, de vreme ce-ai recunoscut că te/îţi prinde bine ironia (- şi autoironia), o să mă descurc de minune cu aprecierile.😛

    S-auzim (de) bine! Din ce în ce mai bine. Extraordinar de bine!😀

Lasă un răspuns

