Experiment Dalb :) – (3) / Întâmplarea


Am ajuns la capătul experimentului care a constat în a aduce în faţa cititorilor un poem şi a-l decoda, a-l decripta – şi cu ajutorul lor. În partea a doua, am văzut că poemul are o coerenţă şi transmite o idee, chiar dacă nu se cunoaşte evenimentul, chiar dacă nu se cunosc datele empirice care s-au aflat la obârşia lui. Transcenderea nopţii şi a morţii, transcenderea visului (în strânsă legătură cu artisticul) ca spaţiu atrăgător, dar insuficient protector, se face prin invocarea albului, a luminii, culminând cu experienţa biblicei schimbări la faţă.

Vă voi spune acum, în mare, întâmplarea poemului dalb.

Într-un fel, nu pot scăpa de sentimentul că am ciopârţit acest poem ca un măcelar nepriceput – deşi, în fine… unul mai priceput ca alţii (…măcar la carcase de miel) – cu toate că a cunoaşte acest substrat empiric, evenimenţial, nu e obligatoriu pentru a descifra ideea poemului. Poemul e o opera aperta în termenii lui Umberto Eco, prin urmare, el este mereu şi mereu resemantizat de cititorul care îl rescrie în termenii propriei sale experienţe existenţiale şi gnoseologice.

Într-o lectură a poeziei, există elemente care sunt necesare şi de ajutor. Când poetul vine dintr-o experienţă culturală orientală, de exemplu, orizontul de interpretare trebuie adaptat în funcţie de respectiva experienţă culturală. Prin urmare, faptul că vă voi relata întâmplarea acestui poem e un fel de bonus pentru cei care au participat la experiment. Iată poemul:

dalb

risipă de greier în vis dalian
în şoapte strigate prin toţi porii nopţii
valentin, lucaci, navarro, lucaci
ca dangătul brad înălţat
să închidă spre sine mirabila poartă
a morţii
dă-mi o aripă albă să-ntind peste
noapte
cât ţine-va junghiul de negru
de roşu
de pasăre rară
de ‘nalt
cu sânge s-albesc cochilia de greier
ascuns după tine în scoica iubirii
de ieri şi de azi
şi de vine
în viaţă un munte să fiu
şi pe munte minunea
schimbării la faţă

E un poem dintr-o lună august(ă), elveţiană, pe când am avut privilegiul de a vizita o casă-muzeu, casa unui colecţionar de opere de artă de tot felul: tablouri, sculpturi, mobilier, mozaicuri, instrumente muzicale, manuscrise sacre, colecţii de păpuşi etc. Tablourile erau atârnate pe pereţi din tavan până-n podea. Mi-au reţinut atenţia operele artiştilor enumeraţi în poem: tablouri, fresce, sculpturi şi mozaicuri.

În grădina din spatele casei, era un brad de peste 30 de metri înălţime. Acest brad, fiind al soţiei proprietarului, de când se născuse ea, fusese adus din Germania, locul ei natal, în Elveţia şi replantat acolo în grădină. De aceea versurile: dangătul brad înălţat să închidă spre sine mirabila poartă a morţii se leagă de această taină a dezrădăcinării lui şi a reînvierii la viaţă în pământul nou, unde a fost strămutat.

O problemă ar mai putea avea cititorul cu greierele. Cine este acest greier? În general, în poezie, sinele poetic este cel care se exprimă, mai ales dacă nu e vorba de un poem epic, cu personaje numite exact. În plus, există o persoană întâi în desinenţele verbale sau în pronumele din text: dă-mi o aripă albă; un munte să fiu. Se înţelege că greierele e sinele poetic, pentru că a sa cochilie este albită în sânge. Cineva îmi va atrage atenţia că greierii nu au cochilie. Da, nu au, iar aici e vorba de o carapace sub care s-a ascuns ori de un înveliş care are nevoie de curăţirea prin sângele mântuitor.

Pentru cei care scriu pe Cuvinte la schimb, greierele nu avea nevoie de decriptare. Cunoşteau cricriitul criticului de… cuvinte schimbate!

Ei bine, experimentul s-a terminat. Până nu înfiinţăm o şcoală de poezie, nu ne lăsăm. 😉 Promit că următorul poem pe care îl voi posta va fi unul pe înţelesul tuturor. Simplu şi frumos!

Anunțuri

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De îngânat, De(z)legat. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Experiment Dalb :) – (3) / Întâmplarea

  1. Camix zice:

    Aşa e cu cricriitul, chiar şi cu atelierul de cricritică ce se manifestă şi aici, pe blog.

    Mi-a părut bine să privesc pe gaura cheii cu aceste întâmplări generatoare de poem; dar mai este ceva ce aşteptam în etapa aceasta. 🙂 Vroiam să dai şi ideea generală a poemului; ai explicat câteva sintagme, însă e nevoie şi de întreg. Poate fi formulat şi mai vag, dacă în detaliu e prea mult.
    Cel puţin pentru verificare; adică autoverificările noastre. 🙂

  2. Lilium zice:

    un poem de excepţie. în rest chiar nu mă mai interesează ce e pe lângă. aş putea spune că un astfel de tablou ţi-l doreşti atârnat de mărul ce începe să-nflorească în curtea casei seara, după asfinţit. astfel noaptea nu mai doare.

  3. A.Dama zice:

    Camix, după cum spuneam, poemul e deschis interpretării şi sensurilor multiple. Te-ai descurcat excelent în acest experiment, ai formulat o idee care rămâne valabilă!

    O idee am enunţat şi eu, la sfârşitul primului alineat, însă nu înseamnă că una ar fi mai corectă sau mai incorectă, pentru că e dreptul fiecărui cititor să rescrie poemul potrivit sensibilităţii proprii.

    Încă o dată: te-ai descurcat foarte bine!

    MULŢUMESC cu maci! 🙂

    A.Dama

  4. A.Dama zice:

    Lilium, mulţumesc! 🙂 Sper să reziste bine tabloul atârnat în măr… tuturor intemperiilor!

    A.Dama

  5. A.Dama zice:

    Ionatan, la asta trebuie să-ţi răspundă Lilium. Eu te-aş întreba cum s-a terminat experimentul pentru tine? 😉

  6. Alexander zice:

    pasare rara? unde mai gasesti azi fata cinstita?

  7. A.Dama zice:

    Alexander, deci asta înţelegi tu prin „pasăre rară”? 😉

    Păi, roagă-te să găseşti una!

  8. Camix zice:

    A.Dama, you are very kind.

  9. A.Dama zice:

    Camix, mulţumesc! La faze de-astea mă bâlbâi întotdeauna. 😀

  10. A.Dama zice:

    Îmi place răspunsul tău, Ionatan! De mi-ai fi student, ţi-aş da 10. 😀

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s