Experiment Dalb :) – (2)


Mai întâi, să recitim poemul, iar apoi să urmărim reacţiile la prima lectură.

dalb

risipă de greier în vis dalian
în şoapte strigate prin toţi porii nopţii
valentin, lucaci, navarro, lucaci
ca dangătul brad înălţat
să închidă spre sine mirabila poartă
a morţii
dă-mi o aripă albă să-ntind peste
noapte
cât ţine-va junghiul de negru
de roşu
de pasăre rară
de ‘nalt
cu sânge s-albesc cochilia de greier
ascuns după tine în scoica iubirii
de ieri şi de azi
şi de vine
în viaţă un munte să fiu
şi pe munte minunea
schimbării la faţă

(* Numele propriu Valentin ar trebui citit potrivit fonetismului francez.)

Să enumerăm reacţiile:

R1Mă depăşeşte poemul cu pricina.

R2 Există un dor de oameni dragi, pe care ceva (un punct unificator) îi aduce laolaltă – măcar virtual – de eul poetic. Visul dalian, picturile. Acesta pare a fi punctul unificator, care poate străbate distanţa irecuperabilă altfel. O face mai suportabilă.

Ceea ce se doreşte e a vedea momentul în care se vor putea privi faţă în faţă, să vină ziua marii fericiri depline (muntele).

R3 Sunt momente când sentimentele devin veşnicie. Atunci ele se „schimbă la faţă”. Întreaga trăire ia alt chip. Devine muntele care le găzduieşte şi care se transcende în ele

Observaţii:

1) Poemul ales pentru experiment nu este un poem care să spună mult de la prima lectură. Citiţi poemul Ghimpii al lui Lucian Blaga şi veţi vedea că, la prima lectură, vă va spune foarte mult, coeficientul său de încriptare fiind mult mai redus.

2) În această etapă a primei lecturi, a primei impresii, nimeni nu poate greşi.

În cele ce urmează, vom încerca un fel de lectură exterioară, o lectură, cât de cât avizată, pentru că există o şcoală de critică poetică în spate, însă fără a introduce elementele biografice – poietice (legate de geneza poemului).
Aşadar, avem un text cu vers liber, intitulat: dalb. Alte elemente din text care au legătură cu titlul sunt: „aripa albă”, „cu sânge s-albesc”, „minunea schimbării la faţă”.

  1. În primul vers, avem sintagma vis dalian, element de intertext care ne trimite la pictorul spaniol Dali, pictor suprarealist. Visul contează pentru că „delimităm” astfel un topos de dincolo, universul oniric funcţionând după altfel de principii decât cel al realităţii imediate. Pe lângă toposul oniric, avem şi o temporalitate precizată: porii nopţii.
  2. Numele proprii din versul valentin, lucaci, navarro, lucaci trebuie puse în legătură cu Dali, deci sunt nume de artişti plastici.
  3. Noaptea şi moartea – există un paralelism atât formal, realizându-se chiar o rimă: porii nopţii / poartă a morţii, cât şi un paralelism de adâncime, de semnificaţie. Noaptea şi moartea, somnul şi moartea…
  4. Invocarea dă-mi o aripă albă să-ntind peste noapte punctează ieşirea din toposul oniric prin vocea raţiunii care vrea să transceandă noaptea / moartea.
  5. Cu sânge s-albesc cochilia de greier – alt element intertextual, evocând spălarea păcatelor în sângele Mântuitorului. După acest act ritualic, sacrificial, ascunderea în scoica iubirii trecute, prezente şi viitoare nu este altceva decât ascunderea în iubirea divină.
  6. Un munte să fiu, şi pe munte minunea schimbării la faţă – coeficientul maxim al înălţării către dalb, depăşind definitiv noaptea şi moartea.

Bun, cam asta este ceea ce aş putea observa dintr-o lectură atentă şi, cum spuneam, avizată. Nu mai adun elementele pentru o semnificaţie globală, adică nu enunţ „ideea poemului”, cum se obişnuieşte la şcoală, ci vreau doar să atrag atenţia asupra unui lucru:

aceste elemente sunt de observat „cu ochiul liber”, adică nu e nevoie în această etapă de a cunoaşte experienţa personală a poetului care a servit ca imbold de a scrie poemul!!!

În a treia fază a experimentului, vom preciza care este substratul empiric al său, însă, până atunci, întrebarea care se ridică este dacă ne spune ceva poemul în această fază, de lecturare exterioară?

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De îngânat, De(z)legat. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

13 răspunsuri la Experiment Dalb :) – (2)

  1. Daniel zice:

    Al tau este glasul acesta?
    ca suna ca un arcus
    acordat intr-o tacere absoluta
    a unei dureri cuminti!
    Te intreb fiindca prea suna altfel,
    si prea la fel cu fosnetul vantului
    intr-un lan de trifoi…
    Daca ai fi fost singura
    in lumea asta
    te-ar fi astupat zgomotul
    cutreierarii treieratorilor
    saraci si murdari si infometati de vise!

    Al tau este glasul acesta
    cu precadere altfel decat al unor ingamfati
    volubili si mediocri?
    daca te-ar fi cocolosit maica acestora,
    pierzania,
    nu ti-ar mai fi rasarit macii la poarta,
    nimeni nu ti-ar mai fi cerut socoteala,
    nimeni nu te-ar mai fi indicat cu destul
    ca pe o curiozitate
    in fata careia curiosii isi pierd menirea
    tacand ca mieii
    si grohaind ca purceii
    de lapte
    in soapte!

    Al tau este glasul acesta trist?
    aprinde o candela
    cu untdelemn,
    sa te gaseasca ingerii
    si sa te impresoare cu scuturi
    si lancii,
    ca mare este dragostea Lui
    pentru tine!

  2. Camix zice:

    @A.Dama,
    mie poemul îmi spune acelaşi lucru şi în această fază. Ai luat poemul pe elemente, le-ai scos în evidenţă cu limbaj de specialitate, însă, ele doar confirmă – ca să spun aşa – gândul iniţial.
    Bine, asta în cazul meu.
    Nu ştiu interpretarea lui finală, însă, în momentul de faţă, rămâne… cum am stabilit.

  3. Camix zice:

    @Dani,
    îmi face plăcere să mai găsesc câte o poezie de-a ta în sticlă pe mările blogurilor. 🙂

  4. Daniel zice:

    Camix, asta e ultima mea prezenta pe blogurile romanesti! Nu are nimeni de ce sa se supere!

  5. A.Dama zice:

    Daniel, mulţumesc că te-ai p(o)i(e)t(ic)it la un experiment poetic! – jocul cu parantezele trebuie citit: poieticit / pitit. 😛

    Cum ar fi să nu fie ultima intervenţie? Să mai adaşti o ţâră, că n-am gătat experimentul încă. 😉

    Încă o dată, mulţumiri adamaice!

    Moi

  6. A.Dama zice:

    Camix, te-ai descurcat bine în acest experiment, recunosc! 🙂

    Punerea pe… tablă… a acestor chei de lecturare a poemului face parte din experiment. E adevărat că un critic se riscă în cazul altor poeme, aici a fost ceva mai exactă lectura exterioară, pentru că… şi fiindcă… din cauza identităţii critic-poet.

    Încă o dată: dacă m-aş fi aflat în faţa unui text străin, aş fi evidenţiat astfel de elemente ţinând cont de cunoştinţele în domeniu, dar ar fi fost mai multe şanse să greşesc. Poate n-aş fi ştiut ce înseamnă poarta morţii sau junghiul de pasăre rară pentru alţii…

    Ideea era să ni se confirme că poemul are o coerenţă acum, după ce aceste elemente au fost individualizate!

    Mulţumiri asemenea,

    A.Dama

  7. ionatan zice:

    orice-ar fi dincolo de orice e
    stai tu si tii in mana un mac
    ma intreb de ce sa-l desfac
    si cu cine apoi o sa semene?

  8. A.Dama zice:

    Ionatane, tu mă critici aici că explic macul? Vorba lui Silesius, „trandafirul n-are nevoie de explicaţie”.

    Nu, dar aici sunt oameni care mai au nevoie să li se decripteze poezia, fiindcă nu e chiar uşor nici cu ea, nici cu cei ce o scriu. 😛

  9. ionatan zice:

    Nu te critic, A.Dama, ci vreau
    Poezia cum este s-o beau.
    Îţi las ţie-adâncimile ei,
    Eu mă-nec… lasă-mi malul, de vrei!

  10. A.Dama zice:

    Ionatane, bag de samă,
    Te joci cu pictura-n ramă.
    De te-ndeamnă, de te cheamă,
    Tre’ să dai zălog la vamă.

  11. ionatan zice:

    Şi când vămile-s în cer,
    Dau zălog la efemer?

  12. A.Dama zice:

    Vămi în cer nu or mai fi
    Când noi Dalbul vom privi
    Locul ni s-a potrivi
    Efemerul va pieri.

  13. Pingback: requiem de mai | lumea adam(a)ică

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.