De câtă erudiţie e nevoie pentru a spune „amin”?


ingeri-memling.jpg

Am urmărit vreme în urmă Psalmii postaţi de Pătrăţosu pe blogul lui. De vreme ce avem senzori speciali pentru rostirile de acest fel, mai ales că trecuse ceva timp de când nu mai fuseseră postaţi psalmi, am văzut de cu seară Psalmul 15 şi l-am citit dintr-o privire. Psalmistul orchestrase cu o sumedenie de instrumente un cântec de laudă. Am fi intervenit cu comentariu în momentul încheierii lecturii, dar am zis că scriem a doua zi, după relecturarea psalmului într-o atitudine de mai mare receptivitate.

Cum articolele de la Pătrăţosu se succed în ritm vertiginos, a doua zi dimineaţa, găsim alt articol, despre „Recomandarea medicului? Apple…” Citim rapid şi acest articol, dar inima ne rămăsese la psalm. Niciunul dintre cele două articole nu aveau comentarii. Am recitit Psalmul 15 şi am scris amin în comentariu. Surpriza a fost să vedem în timp record 3 comentarii postate la articolul despre un apple pe zi, recomandat de medic, pe când la psalm, nimeni nu avea nimic de zis.

Şi-atunci, s-a ivit întrebarea următoare: De câtă erudiţie e nevoie pentru a spune amin? Au fost articole polemice cu sute de comentarii. Unde este ceva de desfiinţat, de adăugat, de aruncat sau ridicat mănuşa, după caz, de afişat cunoştinţe, de pus picioru-n prag, de turnat o poantă, reacţiile se înmulţesc rapid. Se face vâlvă. Vâlvătaie. Dospesc replicile pe buzele tastaturii, mai ceva ca aluatul din covată şi dau peste.

Am urmărit în ziua aceea comentariile la cele două articole. Pe când la Psalmul 15 erau doar 7 comentarii, la celălalt articol erau 58. Acum sunt 81. Până la urmă, Pătrăţosu a şters comentariile de la psalm. Însă nouă ne-a rămas această întrebare amară: dacă sunt în stare unii care lecturează zi de zi articole de tot felul să comenteze îndelung şi să dezbată ceva ce stârneşte interesul imediat, de ce nu ar fi în stare şi să spună un amin la psalm? Oricine se uită la pagina cu psalmii pătrăţoşi poate observa că astfel de texte nu stârnesc „pasiuni”. Dar… nici măcar un amin? Finalul Psalmului 15 sună aşa: „Desăvârşeşte sunetele noastre cu Duhul Gurii Tale!”

Sunetele noastre nedesăvârşite… şi reacţiile noastre neîncăpute de saci şi cenuşă.

Această amăreală amară ne-a adus aminte de Psalmul 137, în care se spune despre evreii luaţi robi că îşi atârnaseră harfele în sălcii. Biruitorii şi asupritorii le cereau, în schimb, cântări. Iar israeliţii se lamentau: Cum să cântăm noi cântările Domnului pe un pământ străin?

Sami Mitra ne-a atras atenţia nu demult la o întrunire că această imposibilitate de a cânta cu instrumentele – pe care le aveau lângă ei – denotă o a doua robie, cea interioară. Pe de o parte, ei erau robi într-o ţară străină, pe de altă parte, sufletul lor nu era liber să cânte. Cântarea era chiar acolo, harfele erau la îndemâna lor, lângă ei, dar nu aveau inimă să cânte, nu erau liberi în lăuntrul fiinţei lor: Cum să cântăm noi cântările Domnului pe pământ străin?

Cum ar fi un psalm cu 100 de comentarii, în care cititori diferiţi să zică doar amin?

Cum ar fi când ne face mintea foc de artificii la atâtea subiecte „la ordinea zilei”, să intrăm într-o ordine a zilei cu cântarea de laudă unsă pe pâine?

Cum ar fi să ne luăm în braţe harfele şi să cântăm din ele pe pământul noii zile? Zi de zi!

De câtă erudiţie e nevoie pentru a spune amin?

„Dacă voi veţi tăcea, pietrele vor striga”.

*

Notă: Imaginea e un detaliu din pictura lui Hans Memling: Angels Playing Musical Instruments şi e luată de aici.

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De gândit. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la De câtă erudiţie e nevoie pentru a spune „amin”?

  1. pety zice:

    “Dacă voi veţi tăcea, pietrele vor striga”.

    A M I N !!!

  2. pety zice:

    Eu cred ca nu e o problema de eruditie responsivitatea cititorilor cu amin, nici lipsa raspunsului.

    Eu unul stiu Psalmul 15 si nu l-am mai citit pe blog la Patratosu.

    Daca de exemplu cineva ar pune probleme ca la Romuluss imediat mi-ar trezi interesul.

    Sau problema cu chit-ul. Sau, sau…

    🙂

  3. A.Dama zice:

    Dragă Pety,

    Psalmul 15 scris de David Pătrăţosu e (puţin) 😉 diferit de Psalmul 15 scris de David, pe care îl ştim pe de rost de când eram copii. Şi-acum îmi amintesc cum îl recitam în cor…

    Nu e problemă de erudiţie, desigur, să spui „amin” când se roagă cineva. Tocmai că nu e nevoie de nu ştiu ce şcoală pentru asta.

    Am aruncat o privire pe blogul lui Romuluss. Îi urez succes în continuare şi dialog de calitate!

  4. patratosu zice:

    draga Adama, nu ştiu cum de s-au şters comentariile la Psalm că eu nu le-am şters.

    acum am văzut şi eu şi stau şi mă mir,
    am mai văzut eu figuri de la wordpress, dar asta este prima de felul asta.

  5. pety zice:

    Marius, cred ca s-a obisnuit wordpress-ul sa iasa fum la tine pe blog si nu-i plac cumintelile.

  6. A.Dama zice:

    Dragă Pătrăţosule, te-aş cita acum: „bine că este cineva care vede textele mele cu ochi buni!” 😉
    Cât despre comentarii?… Spune-ne în târg dacă afli ce şi cum! Sună interesant. Şi e în februarie, deci nici păcăleală de 1 Aprilie nu poate fi… 😀

  7. Pingback: Experiment Dalb :) - (1) « lumea adam(a)ică

  8. patratosu zice:

    Am găsit problema, erau două variante de psalm 15, unul cenzurat, din motive pe care nu le detaliez, acela avea comentariile şi unul necenzurat…
    Erau afişate invers.

    Acum s-a remediat problema

    Cel cenzurat rămîne numai pentru mine… şi pentru familia mea…

  9. A.Dama zice:

    Hm, Pătrăţosule! De o parte, e de înţeles că păstrezi pentru tine şi cei dragi ţie! De altă parte, stârneşti curiozitatea unora.

    Curiozităţile astea! 😛

    A.Dama

Lasă un răspuns

