Munch + You = Moi, CriCri


Un ţipăt artistic (fr. cri = strigăt, ţipăt):

Şi un ţipăt natural:

În prima imagine, tabloul lui Munch din 1893 – Skirk din norvegiană a fost tradus cu „ţipăt”, „strigăt”, „plânset” – ţipătul materializează angoasa existenţială a omului modern.

Iată ce afirma Munch despre starea care s-a aflat la geneza tabloului:

„Mă plimbam pe un drumeag cu doi prieteni. Soarele era la asfinţit… Dintr-o dată, cerul s-a făcut roşu ca sângele – m-am oprit, obosit, şi m-am sprijinit de un gard. Deasupra fiordului albastru-negru şi deasupra oraşului era sânge şi se vedeau limbi de foc… Prietenii mei s-au dus înainte, iar eu am rămas, tremurând de nelinişte – auzeam un ţipăt infinit traversând universul.”

Al doilea „ţipăt” este sculptat de… Dumnezeu. Fotografia trunchiului de copac ţipător, aflat pe drumul către Golinhac, îi aparţine lui Christiane You.

Ce a fost este. Ce este va mai fi.

Țipătul copilului când se naşte şi ţipătul – sau interjecţia – ultim(ă).

Între cele două, viaţa cricriită.

*

About A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De ochi(t) și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Munch + You = Moi, CriCri

  1. Pingback: Tristeţe de blogger « lumea adam(a)ică

  2. lucianv spune:

    Poate că ţipătul este o măsură a unui aspect uman (nu sunt în măsură să identific exact). La finalul existenţei terestre, omul nu mai poate ţipa, sau, altfel spus, este un ţipăt tăcut, sau, cel mult, şoptit.
    Dacă am privi din perspectiva cioraniană, care spune că nu ne apropriem de moarte, ci doar ne depărtăm cât de mult putem de catastrofa naşterii, ţipătul este o dovadă celor enunţate mai sus. Urletul (folosesc un sinonim parţial) naşterii este într-un fel conştientizarea evenimentului tragic petrecut.

  3. A.Dama spune:

    Dragă Lucian, uite ce scrie Paul Claudel, ce „măsură” a umanului e strigătul:

    „Zac la pământ, nu pot nici să mă ridic, nici să mă târăsc, să înaintez cât de puţin, şi toată nădejdea mea am pus-o acum în acest strigăt! Numai strigând pot să străbat cumplita distanţă.”

    Iar David zice: „Zi şi noapte strig înaintea Ta!”

    În rest, la naştere, cam toţi copiii strigă. La trecerea pragului spre eternitate, putem nuanţa. Adormit de veci cu monoxid de carbon, din exterior nu se mai percepe sonor momentul trecerii, pe când adormind de veci după un impact violent cu un tir, ţipetele care au precedat impactul sunt auzite dinafară. Sau ţipetele celor aflaţi într-un avion ce se prăbuşeşte…

    Hai să ne oprim! Să zâmbim că „este Unul ce ţine-n mână căderea asta, nesfârşit de blând” (Rilke).

    Mulţumesc că ai trecut pe-aici, pe sub o boltă de ţipăt!😛

  4. Camix spune:

    un ţipăt împotriva lumii, care începe să se învârtă în sesul opus celui creat…

    un ţipăt împotriva tragicului de lângă tine, pe care nu-l poţi împiedica, nici măcar îmbuna, mângâia, care ia pe sus realitatea oamenilor…

    un ţipăt împotriva inimilor, cu tot ce adună în ele…

    un ţipăt pe verticală, să se întoarcă vremea, să se oprească timpul, să redevenim copii. poate numai aşa am supravieţui. un ţipăt pe verticală să ne renaştem…

  5. A.Dama spune:

    Mai multe tipete orizontale… ca intre oameni asa se intampla. Mereu se ajunge de la iubire la tipat, isnt’t it, Camix?

    Ai scris frumos si nu stiu ce sa-ti spun. Decat: Multumesc!🙂

  6. Camix spune:

    Şi de la ţipăt mai încolo, oare, la ce se mai poate ajunge? Se poate întoarce şi înapoi?
    Stau să mă întreb… Da, aşa e între oameni. Învăţăm să ne exersăm corzile vocale sau… sufleteşti sau poate chiar spirituale… să vedem până unde ţin.

  7. A.Dama spune:

    LOL, Camix! Chestia cu corzile… Ai rupt vreodata vreo coarda? Eu imi amintesc evenimente la mandolina si la chitara. Sa vezi cum strangi ochii, mai ceva ca in reflexul lui Pavlov.

    Revenind, cred ca dincolo de tipat ar trebui sa urmeze de fiecare data o mare tacere. Si dupa tacere un cantec. Si dupa cantec amin.

  8. Pingback: Experiment Dalb :) - (3) / Întâmplarea « lumea adam(a)ică

  9. Pingback: Cinci | lumea adam(a)ică

Lasă un răspuns

