Bulă, blondele şi B––x


Vă întrebaţi ce legătură au cele trei substantive din titlu? Toate încep cu „b”.

Ce ştim despre Bulă? E al 59-lea „mare român”. Descrierea lui, aşa cum o găsiţi aici este următoarea: Personaj fictiv, dar realist. Descendent (bastard?) al lui Păcală şi Mitică. Pare când foarte şmecher, când foarte fraier. În ambele ipostaze, şochează. Şi stârneşte râsul. Râdem de el ca să nu râdem de noi.

Bulă este, prin urmare, un personaj inexistent, dar mereu prezent printre noi. Bulă este ţapul ispăşitor, este cel care poartă toate vinile. Bulă nu este omorât (în) definitiv, precum ţapul din mecanismul victimar (vezi René Girard, Despre cele ascunse de la întemeierea lumii), dar el e mereu pus la zid de întreaga colectivitate: în bancurile cu Bulă, apar politicieni, judecători, poliţişti, preoţi, învăţătoare, profesori, părinţi, fraţi, surori, preşedinţi, ţărani, amante, colegi, soldaţi, tot ce vrei. Bulă este ţapul ispăşitor perfect. Am ales câteva bancuri scurte cu Bulă (…şi nu din acelea scabroase):

* Bulă vede pentru prima dată un curcubeu.
– Mamă, uite ce reclamă frumoasă!

*- Bulă, de ce a creat Dumnezeu mai întâi bărbatul?
– Pentru ca, măcar o dată în viaţă, să poată vorbi liber.

* Ce s-a gândit Bulă să-i ia mamei de ziua ei? – O sută de parai din portmoneu.

*- Bulă, în propoziţia „Venea o moară pe Siret”, care-i subiectul?
Venea.
– Cum să fie venea, măi Bulă?
– Păi, Venea îl omoară pe Siret.

Şi aşa, am trecut la blonde. Din multe puncte de vedere, blondele şi Bulă se aseamănă. Particularizarea se face în privinţa vinii, a culpei. Blondele nu sunt vinovate pentru toate greşelile, de orice fel ar fi ele, cum este vinovat Bulă. Ele sunt îndeosebi vinovate de prostie. Ca oltenii, irlandezii sau… poliţiştii. Şi, uneori, blondele sunt salvate de la această „condamnare” (vezi filmul Legally Blonde). „Învinuirea” blondelor e un gest selectiv pe care nu ne propunem acum să-l lămurim. Brunetele, şatenele şi roşcatele (de la mama natură) sunt la fel de susceptibile de prostie. Şi chiar o dovedesc cu prisosinţă (cel puţin la fel de mult). Ca să nu mai vorbim de posibilitatea de a-ţi schimba culoarea părului… momentan nu avem timp pentru asemenea chestiuni colaterale.

Ceea ce ne interesează e funcţionalitatea acestui mecanism victimar, în care blondele ajung şi ele în postură de ţap ispăşitor. Aşa se face că toată prostia din lume se adună cu macaralele pe capul lor, că zi de zi sunt legate la stâlpul infamiei, fără a fi omorâte (în) definitiv, se înţelege.

Cel mai uşor e să-i răstignim pe alţii. Cu propria răstignire merge mai greu!…

Şi-aşa ajungem la al treilea termen al enumerării noastre. Ce legătură are B––x cu Bulă şi blondele, în afară de faptul că pseudo(antropo)nimul ales de dumnealui începe cu „b”?

Această parte a articolului nu e un exerciţiu denigrator! E un act cathartic şi… egoist. Nu e un act de caritate, aşa cum ar fi mai potrivit. Pur şi simplu, trebuia, cumva, să punem într-un „sertăraş” al „minţii” această demenţială (de aici titlul categoriei!) lecturare a articolelor şi comentariilor domnului B––x. Nu ştiu cum altfel decât demenţial se poate citi vorba de duh către un comentator al său: „Râzi ca proasta când îşi vede c*ru” ori salutul însoţit de sărut pe care i-l adresează copilului pe al cărui tată îl „legase la stâlp”. Greaţă… sartriană, fiziologică, de care vreţi!

După a noastră părere, domnul B––x a acţionat conform schemei, cunoscute de acum, a mecanismului victimar. Dumnealui nu este victimă, cum sunt Bulă şi blondele, dumnealui este cel care pune (cu macaraua) vina asupra altcuiva / a altora, are nevoie de ţapi ispăşitori. Toţi cei care vorbesc o altă „limbă” vor fi puşi la zid, legaţi la stâlpul infamiei, trimişi în pustie sau într-o corabie pe mare… Vor avea de a face cu… violenţa sacrificială

Ne vom limita la schema ţapului / ţapilor ispăşitor(i). Şi vom zice, odată cu René Girard, că ar fi bine pentru domnul B––x să aibă parte de „declanşarea în avantajul său a efectului salvator al sacrificiului”. Atât.

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în Demenţial și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Bulă, blondele şi B––x

  1. ionatan zice:

    Dacă tot ai adus personajul în discuţie, îi puteai pune numele întreg… Deşi nu e atât de hazliu ca dl. Bulă, probabil doar foarte blondă…

  2. A.Dama zice:

    Draga Ionatan, nu am scris numele Bastrix in titlu, pentru ca ar fi insemnat sa-i fac reclama si… nu aceasta a fost intentia mea.

    Ideea ca dam vina pe altii, ca asa ne e mai simplu, e veche de cand lumea. N-a sarit Cain cu gura ca nu-i el pazitorul fratelui sau, de ce-l ia Domnul la intrebari?…

    Ideea articolului a existat independent de acest domn Bastrix. Practic, l-am adaugat ulterior, pentru ca trebuia cumva sa ma detasez de poluarea si infectia textelor atacatoare si a comentariilor de pe blogul lui (si a comentariilor dumnealui de pe alte bloguri).

    Paradoxal, am citit multe lucruri interesante si utile pe blogul lui Bastrix.

    Am renuntat la numele intreg din titlu si din cauza ca mi-au atras unii atentia ca trebuie sa te raportezi cu dragoste crestineasca la oamenii care le fac rau altora. Probabil ca aici va trebui sa mai treaca un timp. Asa se face ca, pana la urma, exercitiul acesta de „intelegere” imi foloseste mai mult mie. Pentru detasare.

  3. Tare de tot chestia cu blonda; m-am prapadit de ras, desi n-am fost nici eu tare la geometrie plana.

  4. A.Dama zice:

    Corneliu, teste de-astea ne fac sa ne dam seama ce prapaditi suntem (de ras, evident!). Multumesc c-ai ras cu noi! 🙂

  5. ok, voi ati inceput…

    …o blonda este oprita, in timp ce conducea masina, de catre politist. Acesta ii cere permisul de conducere. Blonda nu prea stia pe unde sa-l gaseasca… Politistul, ca sa o ajute, ii explica… Stiti chestia aceea micuta, pe care este chipul dvs. Blonda se lumineaza la fata, baga mana in poseta si scoate oglinjoara, se uita in ea, se vede , si i-o intinde fericita politistului 🙂
    Acesta o ia, se uita, si exclama surprins… N-am stiut ca si dvs sunteti in politie 🙂

  6. A.Dama zice:

    Draga Aurel,

    Multumesc de zambete… stralucitoare (de la blonda) si… legale. 🙂

    As mai zice, poate, si „…oxe”, daca m-as lua dupa Ionatan si al sau comentariu, dar… sa nu fie prea-prea. Nici foarte-foarte.

    Numa’ „doispe trecute fix”, vorba clasicului roman.

    Salutari insorite de-acasa! Zilele astea chiar ne-a rasfatat toamna cu soare.

  7. acidutu zice:

    Super articolul despre blonde.
    Am ras de unul singur …si pana a ajunge la comentarii ma gandeam daca B….x este chiar Bastrix!
    Am ghicit.
    Isi are locul lui castigat in enumeratiile tale si nu cred ca va parasi topul asa de curand!

  8. A.Dama zice:

    Dragă Aciduţule, felicitări că te-ai prins! Şi mă bucur că ai trecut pe-aici şi ai lăsat un zâmbet… deloc acid. 😛

  9. anonim zice:

    Canta de zor un neuron in capul unei blonde:
    – singuuuurrrr, singuuuurrrrr, siinguuuurrr-singureeeeelll !!!

  10. A.Dama zice:

    Draga Anonim, esti tare expresiv, cu atatea vocale si consoane repetate! Eu auzisem candva si continuarea bancului.

    De printre zambete,
    A.Dama

  11. catalin zice:

    Imi place gandul cu violenta sacrificiala… si eu ma port uneori asa si mi se pare trist, cum trist i se parea si Magdei Isanos ca nu suntem draguti, ca nu zambim (mai des), „noi cei ce-atat de repede murim”. E foarte drept: „Mania omului nu lucreaza neprihanirea lui Dumnezeu”.

    Catalin

  12. A.Dama zice:

    La versul Magdei Isanos, as raspunde cu un alt vers:

    „Noi, Dimitrie Stelaru, n-am cunoscut niciodata fericirea”. (D. Stelaru)

  13. nu am num3 zice:


    a.dama
    lum3
    u!taţ!vă
    la
    al73
    bancur!
    cu
    bulă

    n3n3

    după
    păr3r3a
    m3a
    3
    naşpa
    bancul
    băgaţ!
    bancur!
    ş!
    j0cur!
    d!n
    cat3g0r!a
    maş!n!
    da?
    săn7
    ha!0as3
    fffff
    mul7e
    bancur!

    băgaţ!
    d3
    70a73
    DA?
    CN
    3
    D3
    AC0RD
    CU
    MN?

    ÎM!
    SPUN3Ţ!
    PL!ZZZZZ
    BN?

  14. A.Dama zice:

    Nu am nume,

    Am aprobat comentariul tau mai ales ca mostra de nelimba romana! Sau limba neromaneasca…

    Aici nu era un articol cu bancuri. De-astea sunt peste tot. Poate voi programa si eu unul si am sa te-anunt atunci. 😀

    Numai bine si… daca e cu putinta… scrie-mi data viitoare in romana!!!

    A.Dama

Lasă un răspuns

