Poezia reclamelor şi comerţul cu visuri


Publicitatea a devenit obiect de studiu nu doar pentru profesionişti, ci şi pentru elevi. În manualele de română de clasa a V-a, există lecţii despre limbajul publicitar, despre imaginea care promovează un obiect sau altul, un serviciu sau altul, despre ambalajul produselor.

Se ştie că reclama se adresează în primul rând văzului şi auzului, deşi, în ultima vreme, gustul, pipăitul şi mirosul sunt tot mai des exploatate de producători pentru a-şi impune pe piaţă produsele – într-o revistă, reclama la un parfum e adeseori însoţită de un eşantion din parfumul respectiv, reclama la o ţesătură se face oferindu-se un eşantion de ţesătură etc. Profesioniştii se încăpăţânează să inventeze un sistem prin care să trimită pe internet mesaje însoţite de mirosul produsului prezentat. Sigur, e vorba mai ales de cosmetice, de produse de frumuseţe, nu de alte produse cu miros puternic (detergenţi, dezinfectanţi, insecticide etc.).

Dacă publicitatea vizează, aşadar, în primul rând sfera simţurilor, percepţia senzorială, pentru a exercita o tensiune persuasivă, care să-l determine pe clientul potenţial să achiziţioneze un produs sau altul, nici sfera imaginaţiei umane nu a fost lăsată deoparte. Pentru a-şi vinde marfa, ofertanţii apelează atât la facultăţile senzoriale, cât şi la facultăţile imaginative. Pentru că omul se află într-o permanentă tatonare realitate-imaginaţie, conştient-subconştient, era de aşteptat ca publicitatea să exploateze imaginaţia lui. Turnurile poetice se adresează întâi creativităţii sale şi, apoi, dorinţei sale de libertate, atracţiei exercitate de orizontul misterului:

1. AIR FRANCE – Faire du ciel le plus bel endroit de la terre [Să facem cerul cel mai frumos loc de pe pământ]

2. VISA INFINITE – La seule limite sera votre imagination [Singura limită va fi imaginaţia dvs.]

3. PENTAX – Vivez votre passion sans limite [Trăiţi-vă pasiunea fără limită]

4. AMERICAN EXPRESS – Garanties qui vous donnent envie de vous évader quelques soient vos rêves [Garanţii care vă dau chef să evadaţi, oricare ar fi visurile voastre]

5. CARAN D’ACHE – Avec un bijou, le plaisir même d’écrire se transforme en beauté [Cu o bijuterie, plăcerea însăşi a scrisului se transformă în frumuseţe]

În toate aceste exemple, sentimentul de evadare, de depăşire a limitelor sau de trăire maximă sunt prezente. Se încearcă anularea opoziţiei cer-pământ, resimţită uneori ameninţător de către om, visurile sunt tangibile, dez-limitarea o certitudine, atracţia misterului e seducătoare.

Şi visurile sunt marfă. Există vânzători, cu acte în regulă, cumpărători şi monedă de schimb. Se fac tranzacţii reale… pe bani mulţi. Ştiţi povestea americanului Dennis M. Hope care a devenit milionar vânzând… Luna. Receptorul mesajului publicitar este supus unui întreg travaliu, care culminează cu convingerea lui şi cu luarea deciziei de a cumpăra (produsul real sau visul):

– i se inspiră încredere;
– i se dă speranţă;
– i se face poftă;
– este sedus;
– e lăsat să viseze;
– e incitat să cumpere;
– e convins…

Ne întrebăm, aşadar:

1. De ce este dispus un om să plătească o sumă de bani reală pentru ceva ce are întâi de-a face cu facultatea sa imaginativă – „vacanţe de vis”, „insulă de vis”, „casă de vis”, „femeie de vis” de exemplu – înainte ca acest ceva să devină realitate?

2. De ce cumpără unii, cu sume importante, spaţii cosmice, ştiind că, deşi reale, rămân intangibile şi niciodată nu vor pune piciorul pe proprietăţile lor?

Dacă ne amintim ecleziastica postulare: „Cine va grăi şi va spune: ‘Iată lucrul acesta este nou’, s-a împlinit încă în vremurile trecute, de dinaintea noastră” (LXX, vol. 4, Polirom 2006, pp. 528-529), ar trebui să recunoaştem scenarii pe care şi alţii, înainte vreme, le-au trăit. Ce visuri s-au vândut şi cumpărat pe când omul nu nădăjduia să calce pe Lună? Comerţul cu visuri e vechi de când lumea?

„Ce a fost va mai fi… nu este nimic nou sub soare.”

Anunțuri

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în De gândit. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Poezia reclamelor şi comerţul cu visuri

  1. Ted zice:

    Părerea mea este că (aproape) orice realitate începe cu un vis, cu ceva ce ne imaginăm. Ajungerea de la vis/imaginaţie la realitate se face numai prin cheltuire de „material”: bani, timp, efort etc. Uite la Edison câte eşecuri experimentale a avut cu fiecare invenţie a sa. Acum, Tesla a spus despre Edison că ar fi avut cu 90% mai puţine experimente dacă ar fi ştiut teorie şi ar fi calculat… dar asta-i altă poveste.

    Unul dintre visele noastre este de a ne fi mai bine şi mai uşor. Acest vis este exploatat de către reclamele comericale. Am fost uimit să descopăr într-o zi că pastele de dinţi pentru trei firme concurente (care, fiecare, în reclamele lor spuneau că produsul lor e mai bun decât al celorlalte două) era de fapt fabricate de aceeaşi fabrică… şi împachetate în tuburi diferite sub trei etichete diferite! Dar noi visăm că pasta asta de dinţi ne lasă gura mai proapspătă şi dinţii mai albi decât cealaltă! Ne imaginăm, vedem reclama, ne lăsăm convinşi şi bingo! Dăm banii!

    Într-adevăr, se vând „vise” şi adesea singura realitate din spatele lor este că cineva… le are! Iar cei ce le vând ştiu cum să le exploateze.

    Cu banii daţi pe pământ pe lună… e o chestie ca aceea pe care am văzut-o acum câţiva ani la Catedrala de Cristal, în LA. Schuller voia bani, dar lumea nu prea dădea după aşteptări. Aşa că Schuller (ăsta e numele păstorului senior) a spus că cine dă $1,000 va avea numele înscris pe o placă aurită, de o anume dimensiune, pusă în holul noi clădiri; cine dă $5,000 va avea numele pe o placă de dimensiuni mai mari, cine dă $50,000 placa şi mai mare, cine dă… etc. Imediat lumea a început să dea! De ce? Există în om dorinţa de a fi recunoscut pentru ceva, de a fi respectat, de a se şti cine este, ce este şi ce bine a făcut! Era practica fariseilor de a face rugăciuni lungi de ochii lumii!

    Acum, cine cumpără pământ pe lună va primi un titlu de proprietate. Acesta va fi atârnat într-un loc vizibil în casa lor, casă probabil de oameni parveniţi. Titlul de proprietate va stârni invidia amicilor, vor cumpăra şi ei, bucăţi mai mari de lună… Doar se descoperă zilnic steluţe noi pe firmament, şi unii chiar de la laboratoare ştiinţifice, le numesc după copilul sau nevasta ta, contra unei sume de bani. Apoi numele şi imaginea steluţei sunt trimise în plic oficial la tine, tu o pui pe perete…

    Şi A.Damo, dacă lumea va mai dura 100 de ani, nu m-aş mira să plece unii la „proprietăţile” lor de pe lună sau alte planete în vizită; unii vor face nuntă pe proprietatea bunicului sau a străbunicului, îmbrăcaţi în costume de astronauţi! Nu-i de mirare, doar unii se căsătoresc în timpul unui salt cu paraşuta. Să fim primii care…, să nu mai fie nimeni ca noi…, şi iată vise ce doresc să fie exploatate, numai să se găsească escrocii care să le exploateze!

    No, că m-am lunjit ca la predică! 🙂

  2. A.Dama zice:

    M-am mirat că a citit cineva până la capăt acest articol! Nu a fost dintre cele populare. Miza lui era să realizăm că nu scăpăm de poezie nici în clişeele de publicitate, că se explorează această sete a omului de „mister”, de „nezis” sau de „nerostit” şi, pe de altă parte, să medităm la stranietatea unor gesturi de care suntem capabili: dăm bani adevăraţi pentru ceva încă neadevărat pentru noi.

    Nu ştiu cum va fi în viitor, cât de la îndemână vor fi călătoriile în spaţiul cosmic, dar mă gândesc că şi atunci vor exista alte realităţi de neatins pentru care să fie dispuşi oamenii să dea sume de bani reale. Poate va trebui să plătim, de exemplu, medici specializaţi să ne pună de acord cu clonele noastre, care, evident, vor avea un comportament agresiv faţă de noi…

    Mulţumesc pentru „predică”!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s