Despre maci şi paraşute portocalii


Am auzit o expresie pe care n-o ştiam. A rămâne în mac înseamnă, în spaţiul slav, a rămâne fată bătrână.

Acest mesaj nu are legătură cu starea civilă. Constrângerile cauzale ale unei astfel de stări fiind depăşite, e vorba doar de o aducere în prezent a amintirii celor 13 ani când aveam să scriu un text (nu chiar atât de) banal şi sentimental („sacra banalitate”), care avea să fie recitat mai târziu de mulţi, inclusiv la nunţi, în biserici. De-atunci am ales ca macii să însemne pentru mine iubirea, deşi, pentru alţii, ei au varii semnificaţii, de la căldura senzuală, orbitoare a soarelui de vară, la gustul particular al covrigilor şi cozonacilor, până la pierderea de sine, în uitare. De exemplu, zeiţei Demeter i se oferă un mac, ceea ce „reprezintă puterea somnului, uitarea care îi cuprinde pe oameni după moarte şi înainte de reînviere” (J. Chevalier, A. Gheerbrant, Dicţionar de simboluri, vol 2., p. 254).

Prin urmare, textul scris la doar 13 ani, sună aşa:

  • Am încercat să fug de iubire, dar a fost zadarnic. O întâlneam pretutindeni şi atunci m-am gândit să o exilez. Am ascuns-o în macii spulberaţi pe câmpuri, cu speranţa că se va simţi bine acolo. Ea m-a ascultat şi a stat răbdătoare până într-o zi, când, alergând copilăreşte pe câmp, am adunat un buchet de maci şi l-am adus acasă. Abia atunci mi s-au deschis ochii şi, înţelegând totul, am început să plâng.

Asta a fost o etapă. Am trecut pe-aici. Macii au rămas. I-am primit de nenumărate ori şi i-am dăruit. Dumnezeu m-a iubit într-un mac, de aceea a decis să-l creeze pentru mine. Iubire divină tangibilă. Iubirea mamei a ars ca o flacără de mac, când Dumnezeu a ales să ne trimită de la El, prin ea, dăruindu-ne lumii, întru binecuvântare şi rodire.

mac1.jpgDe aceea imaginea aleasă să mă (re)prezinte este macul. Ivit din pământ, scrutând orizontul, o altfel de scară la cer:

Am zâmbit când o prietenă mi-a spus că a crezut că e vorba de o paraşută portocalie. (Mulţumesc, ştii tu cine, de zâmbet!) Paraşutism n-am făcut. Au făcut alţii din familie, şi-am tresărit la fiecare poveste en détail… Dar am jucat paraşuta… într-un week-end de vis, cu soare mirabil, ploaie vijelioasă şi zăpadă în a doua dimineaţă, când un profesor de astronomie de la o universitate americană ne descifra semnele zodiacale din Scripturi şi ne spunea că dacă sunt stele pe cer, la orice oră din noapte îl trezim brusc din somn şi îl ducem afară, să privească cerul, ne poate aproxima ce oră e cu plus-minus 10 minute eroare. Uluitor!

Şi-acum, la final, tot de primprejurul macilor, vă las să „degustaţi” o poezie de Ionatan Piroşca, dedicată acum 3 ani. Ionatan n-avea habar de maci şi… paraşute portocalii. La ce bun, dacă are har!

Suie-te, aripă!

Ca şi când văile au glăsuit „suie-te, aripă!”,
Aşa alintai catedrele sentimentelor.
Şi o poveste jucăuşă a nu observa lacrima se făcea,
Când exploda picătura de ploaie pe geam.

Am întinerit, spunea şi macul memoriei,
Am ani mai puţini decât bojdeuca din deal,
Mereu mai puţini…
Orice-ar fi, tot voi albi de tăcerea ascunsă
De opiul privirii nevolnice a indiferenţei.

Voi albi până la înger,
Până la aripa lui…

Despre A.Dama

https://adamaica.wordpress.com
Acest articol a fost publicat în (De)gustare. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Despre maci şi paraşute portocalii

  1. Camix, Stii tu cine ;) zice:

    Se pare ca si pozele sunt ca poeziile. Paranteza: de multe ori mi se intampla sa scriu una in loc de cealalta, cand scriu in graba. Paranteza inchisa.

    De ce sunt unele ca celelalte. Ca si unele si altele permit interpretari diverse, dupa cum isi gasesc argumentare, cel putin tu stiu ca asa preferi. Parafrazez: sensul e in ochii privitorului. 🙂

  2. adamaica zice:

    Deci tu scrii POZE, Camix? De-aia ma incurc eu la poeziile tale? 😉

    Da, sensul e in ochii privitorului, dar trebuie sa fi trecut inainte prin ochii creatorului, n’est-ce pas?

    Ar trebui doar sa vada amandoi cu aceiasi ochi. Si de-aici incepe un alt articol. 🙂

  3. Camix zice:

    Imi place la nebunie sa scriu POZE (si sa fotografiez poezii, of course); singurul inconvenient e ca pozele se formeaza foarte clar in retina, insa, la „convertirea” in format poezie, se intampla ceva cu rezolutia si se cam da peste cap (nu chiar de 3 ori ca Greuceanu, da’ no…) :).

    Da, absolut, privirea prima trebuie sa fie prin ochii creatorului, c’est vrai. Apropo de privit cu aceiasi ochi, un scriitor cunoscut (din pacate, nu mai gasesc acum citatul, nici macar autorul lui) spunea ca iubirea inseamna nu a se privi in ochi reciproc, ci a privi amandoi in aceeasi directie. Poate e si hermeneutica un fel de a iubi. De a iubi cuvintele, poate. Sau stiu eu… mai spuneti si voi.

  4. adamaica zice:

    Cum că noi încăpem în ochiul lui Dumnezeu, să privim deodată cu ochiul Lui. Eh, câtă frumuseţe! Nici măcar nu suntem în stare să ducem atâta!

  5. Lidiutz zice:

    de macii tai am auzit, cu macii tai am iubit, acum insa alerg prin lan… si culeg… si ce bine e!

    cat despre parasute, doar o vorba am sa-ti zic: „Astazi nu zburam!” …daca iti mai aduci aminte….:D

  6. adamaica zice:

    Dear Lied,

    M-ai înduioşat! Să nu-mi mai faci de-astea! 😀 Deci, nu zburăm? Dar când o să zbori?

    P.S. Poţi lua macii toţi, că-mi rămân tot atâţia. La la la…

  7. Lidiutz zice:

    zbor deja… cu aripi doar de mine stiute… cat despre restul zborurilor, astept…:D

  8. adamaica zice:

    Lied, acum zburai chiar peste lanul de maci? Dar cum se face dacă „azi nu zburăm”? 😀

    Deci, mi-a amintit Micutzu: intrând mai târziu la seminar, ca să nu vadă profu’, s-a aşezat pe scaun şi nu şi-a dat jos rucsacul din spate. Şi profu’ de colo: „azi nu sărim”. Fain, fain!

    Mai ştii poezia aia: „Avion cu motor / Ia-mă şi pe mine-n zbor…” Ar trebui să inventăm una cu paraşuta. Ce zici?

  9. Lidiutz zice:

    Hmmm, mi-e teama sa nu ne ia vreo lege la ochi daca incepem sa cantam despre parasute zburatoare…;-)

  10. A.Dama zice:

    Drag Lied, umorul tău e molipsitor! Şi nu cred că se trage de la maci… 😀

  11. Pingback: How maci can you take? « lumea adam(a)ică

Lasă un răspuns

