Cum e corect? (14) – însumi, însămi…


Pronumele de întărire au fost folosite în limba veche. Azi sunt frecvente adjectivele de întărire, care au forme diferite după gen, număr și caz.

eu, pe mine, mie însumi (m) / eu, pe mine, mie însămi (f)

tu, pe tine, ție însuți / tu, pe tine, ție însăți

el, pe sine, lui însuși / ea, pe sine, sie însăși

noi, pe noi, nouă înșine / noi, pe noi, nouă însene

voi, pe voi, vouă înșivă / voi, pe voi, vouă însevă

ei, pe ei, lor înșiși / ele, pe ele, lor înseși (însele)

Pentru genitiv-dativ, la feminin singular, avem:

mie însemi / ție înseți / ei înseși.

Substantivele neutre vor avea la singular forma de masculin, iar la plural, de feminin:

Proiectul însuși e valabil. Proiectele înseși sunt valabile.

*

Le-am trimis lor înseși documentele. (înseși = Maria și Ioana)

Pe voi însevă v-am așteptat. (însevă = Maria și Ioana)

Dacă avem substantive masculine și feminine, acordul se face la masculin plural.

Studenților și studentelor, vouă înșivă vă trebuie cartea!

Profesorul și profesoara, ei înșiși ne-au dat acordul.

About A.Dama

http://adamaica.wordpress.com
This entry was posted in (De)scris corect and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

15 Responses to Cum e corect? (14) – însumi, însămi…

  1. R. says:

    citit. sper sa tin minte.

    intrebare: eu tai sau eu tau? (verbul a taia)

  2. rodica botan says:

    Asta lectie imi suna mie insami …

    • A.Dama says:

      Rodica,
      Îți spun eu oarece, dacă tot ziceai de lecții. Înainte să dai Publish Post, verifică dacă ai pe-acolo „pentrucă” împreună și scrie-l în 2 cuvinte. Și verifică dacă ai „noștrii, voștrii”. Pentru că sigur trebuie „noștri, voștri”.
      Apoi mai vedem noi alte lecții.
      Sper că gramatica amicală nu îți dă bătăi de cap sau stări de rău. :)

  3. rodica botan says:

    R…nu taia !!!…ca o sa te doara… :)

  4. rodica botan says:

    Absolut…niciodata! Pentru ca nu scriu bine…si pentru ca am sa invat de la tine cum sa scriu corect. Ai nostri romani de aici nu stiu asa de bine gramatica ca si ai vostri de acolo…Bun. Sa vad cit imi sta acuma lipita de memorie informatia asta. Ca stiu ca mai corectat la confort… dar numa banuiesc ca se scrie asa, ca nu mai stiu sigur daca este cu n sau cu m? Si mai am citeva care le-am prins si le-am scapat…

    Tu esti profesoara mea preferata. Stiu ca sperai sa ai studenti mai destepti… da acuma, mai iarta si tu si pe aialalti ca mine. Pentru ca (am scris bine) noi te apreciem mai mult!!! :)

    • A.Dama says:

      Rodica,
      Uite că se poate! Ai scris corect și pentru că, și ai noștri, ai voștri, și confort.
      Sunt impresionată. Mă rog să te țină multă vreme toana asta bună! :)
      Cu drag.

  5. naomi says:

    Am intrat, am citit, mi-au placut postarile, dar ce am imporiva este commenturile. Oameni buni voi nu discutati, va contraziceti continuu. Asta nu-mi place, asa ca ies.
    Che cos’è la verità.

    • A.Dama says:

      Naomi,
      Bine-ai venit!
      Am zâmbit a pagubă citindu-te. Ai văzut două articole din cele câteva sute care există și ai concluzionat că ne contrazicem.
      Haiul lumii!
      Săptămână binecuvântată!

  6. Lorena Nedelcu says:

    De la noi până la noi,
    Numai ei, din doi în doi,
    Invers, de la noi la noi,
    Numai stare de război.

    De la toate pân’ la toate,
    Numai tu, singurătate,
    Numai tu şi eu şi plânsu-mi,
    De la eu până la însumi.

    • A.Dama says:

      De la el până la ea,
      Numai straje pururea,
      Invers, de la ea la el,
      Tulbură dorul rebel.

      De la ea și el la noi,
      Doar parfum de nou altoi,
      Invers, de la noi la doi,
      Înșine să fim apoi.

  7. R. says:

    : )) fix de paguba vroiam si eu sa spui. ca-i mare. in ciuperci.

Lasă un răspuns

